پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۳:۰۱ ق.ظ

۰

پاسخ قدیری ابیانه: کلید قفل مذاکرات کجاست؟

شنبه, ۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۳:۰۱ ق.ظ

انصاف نیوز: راه‌حل پیشنهادی آنان برای عبور از وضعیت فعلی مذاکرات احیای برجام که با نوعی بن‌بست همراه شده چیست؟ 

گفت‌وگو با قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل بین‌المللی را در ادامه می‌خوانید:

🔍 *موضع روسیه و چین به نفع ما است*

آقای قدیری ابیانه گفت: من از ابتدا پیش بینی‌ام این بود که مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید؛ چون آمریکا قصد برداشتن تحریم‌ها را ندارد. تمام هدف آمریکا و اروپا این است که تقصیر را از روی دوش خودشان بر دارند در حالی که این آمریکا بود که با خروج از برجام آن را عملاً کنار گذاشت؛ از نظر افکار عمومی این به ضرر آمریکا است. اینها مایل نیستند تحریم‌ها را بردارند و تا به حال هم بازی می‌کردند. همه حرفشان این است که بار مسئولیت را از روی دوش غرب بردارند و تحریم‌ها نیز ادامه پیدا کند و ایران مقصر جلوه داده شود. راه حل ما این است که تمام تلاش‌مان را برای خنثی کردن تحریم‌ها بکنیم؛ اگر تحریم‌ها خنثی شود دیگر آن اثری که آنها می‌خواهند بگذارند به نتیجه نمی‌رسد.

وی درباره‌ی پیشنهاد برخی مبنی بر مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا گفت: مسئله خیلی روشن است و احتیاجی به مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا نیست. اگر آمریکا بخواهد کوتاه بیاید، کوتاه می‌آید؛ مذاکره مستقیم هیچ نفعی برای ایران ندارد. آنها می‌خواهند با تحریم به مردم فشار وارد شود اما با مذاکره فشار برداشته نمی‌شود و بدتر هم می‌شود. دولت دارد با ۴+۱ مذاکره می‌کند اما مذاکره با آمریکا فایده ندارد، مذاکره با اروپا هم فایده‌ای ندارد زیرا مستقل نیستند ولی فایده‌ی مذاکرات این است که مردم بدانند مذاکره فایده‌ای ندارد و آنها دست از دشمنی برنمی‌دارند. ما باید قوی شویم و این طور نیست که بگوییم چون فشار هست اگر الان برویم مذاکره کنیم تحریم‌ها برداشته می‌شود. تحریم‌ها برداشته نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصولگرا در بخش دیگری از گفته‌های خود درباره‌ی موضع روسیه و چین در مذاکرات می‌گوید: موضع روسیه و چین هم به نفع ما است؛ فرض کنیم مذاکره کردیم و ما به نتیجه رسیدیم و قرار شد تحریم‌ها برداشته شود. ما خیلی از نیازهایمان را می‌توانیم از چین و روسیه تامین کنیم، مثلاً فرض کنید بخواهیم هواپیماهای نظامی پیشرفته بگیریم؛ چه فرقی می‌کند ایران تحریم باشد و نتواند این معاملات را انجام دهد یا روسیه و چین تحریم باشند و ایران نتواند این معاملات را انجام دهد. تا به حال می‌گفتند اگر کشوری با ایران معامله کند آن کشور و شرکت هم تحریم می‌شود، حالا می‌گویند اگر کشوری با روسیه رابطه داشته باشد آن کشور هم تحریم می‌شود یعنی در هر صورت رابطه ایران و روسیه تحت تحریم خواهد بود. درباره چین هم همینطور ما الان با چین تفاهم ۴۵۰ میلیارد دلاری داریم. چه به چین بگویند شما حق نداری با ایران تفاهم ۴۵۰ میلیارد دلاری ببندید و چه اگر چین تحریم شود ایران حق نداشته باشد با ابن کشور چنین تفاهمی را داشته باشد و چنین تفاهمی اجرایی بشود. بنابراین، اینکه چین و روسیه می گویند که باید آمریکایی‌ها تعهد بدهند که روابط چین و روسیه با ایران به هیچ بهانه‌ای خدشه‌دار نخواهد شد به نفع ایران است. اگر به ما بگویند ما تحریم را بر می‌داریم اما شما حق ندارید با چین و روسیه رابطه داشته باشید (قبلا به خاطر تحریم ایران و حالا به خاطر تحریم روسیه و چین هر دو یکی است.

قدیری ابیانه ادامه داد: ایران مایل به رابطه با غرب بود اما آنها در را بستند. نمی‌شود که چون غرب درهای تجارت را به روی ایران بسته است ما بگوییم که ما در رابطه با بقیه‌ی کشورها هم خودمان در را می‌بندیم. ما حتماً باید با روسیه و چین و بقیه کشورها تا آنجایی که امکان دارد رابطه داشته باشیم؛ اگر یک روزی اروپا در سیاست‌هایش تجدید نظر کرد (که اصلاً چنین کاری نخواهد کرد، چون اگر هم بخواهد نمی‌تواند و البته نمی‌خواهد) اگر این رابطه را همین فردا بخواهد احیا کند ما رابطه با اروپا و سایر کشورها هم خواهیم داشت. آنها هستند که مانع می‌شوند.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که اقتصاد جهان دارد از سمت غرب به شرق منتقل می‌شود و همین نگرانی باعث شده که آمریکایی‌ها دنبال تحریم چین هم باشد چون می‌گویند چین آمده است بازار آمریکا را هم در دست گرفته؛ چین که به زور نرفته است این کار را کند، کالاهای پیشرفته تولید می‌کند و با نرخ ارزان‌تر و طبیعتا می‌تواند بازار اروپا و آمریکا را هم بگیرد کما اینکه گرفته است. پس یک عامل این است که اقتصاد دارد از غرب به شرق می‌رود. جهان دارد چند قطبی می‌شود این موضوعی است که استراتژیست‌های دوست و دشمن به آن اذعان دارند که آمریکا و اروپا رو به افول اند. آمریکا دیگر آن ابرقدرت سابق نیست.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با بیان اینکه «علائم خیلی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا دیگر آن ابهت و قدرت سابق را ندارد»، گفت: اینکه ما عین الاسد را زدیم و جرأت نکردند عکس‌العمل نشان دهند با این که تهدید کرده بودند که این کار را خواهند کرد، این فرارش از افغانستان، این ترس واقعی و منطقی‌اش از ورود به جنگ با روسیه و تنها ماندن اوکراین در مقابل روسیه، اینکه بایدن قبلا گفته بود که حاضر نیست طرف مذاکره‌اش در عربستان بن سلمان باشد و مسائل را باید با خود پادشاه حل کند و حالا التماس می‌کند که با بن سلمان و امارات تلفنی صحبت کند و آنها جواب نمی‌دهند و… اینها یعنی کرک و پشم امریکا ریخته است. اینکه آمریکایی که ونزوئلا را تحریم کرده بود حالا التماس می‌کند که شما به ما نفت بفروشید یعنی چه؟ اینکه برای اولین بار در آمریکا یک ژنرال بازنشسته آمریکایی پیش‌بینی می‌کند که در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ممکن است ارتش کودتا کند یعنی چه؟ (تا به حال هیچ وقت بحث کودتا نبوده). این بحث تجزیه امریکا در رسانه‌های مطرح آمریکا عنوان شده به این معناست که اوضاع آمریکا خیلی وخیم است لذا آمریکا مدت‌هاست که دارد این مسیر افول را طی می‌کند و آن قدرت سابق را ندارد.

این تحلیلگر در نهایت می‌گوید: ایران هم یک قدرت فرا منطقه‌ای شده است؛ شما سوریه را در نظر بگیرید، آمریکا، اروپا و همسایه‌های سوریه مثل ترکیه، اسرائیل، اردن و همه‌ی ارتجاع عرب، همه‌ی هم‌پیمانان آمریکا دنبال ساقط شدن دولت بشار اسد بودند اما ایران که همسایه‌ی سوریه نبود با این امر مخالف بود و بشار اسد حفظ شد. این یعنی یک شکست بزرگ برای آمریکا و هم‌پیمانانش و یک پیروزی بزرگ برای ایران و این یعنی ایران یک قدرت فرا منطقه‌ای است‌. من معتقدم حتی اگر به یک توافقی برسیم و آنها امضا کنند باز هم به آن عمل نخواهد کرد، چون آنها دشمن هستند.

http://sahebkhabar.ir/news/53222825

۰۱/۰۱/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">