پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱، ۰۲:۳۲ ب.ظ

۰

📆 شنبه، 25 تیر 1401

📡سفر جو بایدن به عربستان با حواشی مختلفی همراه بوده است. عدم استقبال رسمی از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در فرودگاه توسط بن سلمان یکی از اصلی ترین حواشی این دیدار بوده است.

📡ساعدنیوز در گفتگو با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی ابعاد مختلف این رویداد را مورد تحلیل قرار داده است.

✅*یک زمانی کافی بود تا سفیر ایالات متحده در عربستان از پادشاه این کشور بخواهد تا میزان تولید نفت افزایش دهد! امروز رئیس جمهور آمریکا مجبور به سفر به ریاض برای طرح چنین درخواستی است.*

📡ساعدنیوز: امروز آقای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به ریاض سفر کرده است. فارغ از برنامه ها و اهداف سفر آقای بایدن، یکی از حواشی بسیار پررنگ این سفر، تفاوت قابل توجه در نوع استقبال از رئیس جمهور آمریکا توسط سعودی ها است. به طوری که، بن سلمان در هنگام سفر امیر قطر به عربستان تا پای هواپیما به استقبال او رفت، ولی با جو بایدن در ورودی مقر پادشاه عربستان مواجه شد و با چهره ای بسیار سرد به استقبال رئیس جمهور ایالات متحده رفت. این در حالی است که در زمان سفر ترامپ به ریاض، پادشاه عربستان خود شخصاً به همراه گروهی از رقصان شمشیر به دست به استقبال ترامپ رفت. به نظر حضرتعالی چه مسائلی باعث این تغییر رویکرد شده است؟

✅دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: ریشه این تفاوت را نباید در تفاوت شخصیتی میان جو بایدن و دونالد ترامپ بجوئیم. در اینجا تفاوتی میان این دو نیست. تفاوت در موقعیت آمریکا است. موقعیت ایالات متحده متزلزل است و دیگر اُبهت گذشته را ندارد. مسأله دیگر این است که بایدن در این سفر، متقاضی کمک از عربستان سعودی و سایر کشورهای نفت خیز برای افزایش تولید نفت است! اصولاً کشوری که متقاضی کمک است، در موضع ضعف قرار دارد حتی اگر یک ابرقدرت باشد. البته این موضوع به معنای افزایش ابهت بن سلمان نیست؛ چون او هم در دوره ترامپ نشان داد که تحقیر را می‌پذیرد. در خبرها بود که وقتی بن سلمان با ترامپ دیدار کرد، بعد از تمام شدن دیدار، ترامپ دستور داد تا مبلی که بن سلمان بر روی آن نشسته بود، شسته شود! خودشان این خبر را رسانه ای کردند تا بن سلمان بیشتر تحقیر شود و عربستان به عنوان گاو شیرده یاد کرد. در آن زمان هم طرف اصلی بن سلمان، داماد ترامپ بود.

با اتفاقاتی که برای آمریکا در منطقه افتاده از جمله فرار خفت بار از افغانستان، انفعال آمریکا در جنگ روسیه با اوکراین، تا حدی که روسای جمهور فرانسه و آمریکا به رئیس جمهور اوکراین گفته اند که برای پایان جنگ مجبورید که بخشی از خاک خودتان را به روسیه بدهید. مشکلات عدیده اقتصادی گریبانگیر کشورهای غربی شده است؛ *افزایش قیمت سوخت در اروپا در نتیجه تحریم ها علیه روسیه به یک معضل بزرگ برای غربی ها تبدیل شده است؛ آلمان از مردمش خواسته است تا از گرفتن دوش آب گرم در تابستان خودداری کنند تا در زمستان با آب یخ دوش نگیرند؛ بحث استفاده از زغال سنگ در این کشور از نو مطرح شده است؛ کشورهایی که زمانی دلسوز لایه اوزون و محیط زیست بودند امروز به سمت زغال سنگ حرکت می کنند.*

 در آمریکا گرانی بی‌سابقه و فقر رو به گسترش است. نرخ تورم در این کشور بیشترین حد خود را در چند دهه اخیر تجربه می کند.*

 در مقابل، *روسیه علیرغم تحریم ها و فروش نفت و گاز کمتر، به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز درآمد بیشتری حتی به نسبت قبل از تحریم داشته و ارزش پول ملی این کشور نیز افزایش یافته است*. اینها همه علائمی است از سقوط ابهت آمریکاست.

یک زمانی کافی بود تا سفیر ایالات متحده در عربستان از پادشاه این کشور بخواهد تا میزان تولید نفت افزایش دهد! امروز رئیس جمهور آمریکا مجبور به سفر به ریاض برای طرح چنین درخواستی است. البته در مقابل این درخواست، *آمریکا قول داده است که امنیت عربستان را در برابر تهدیدات تأمین کند. البته این خام خیالی است که اعراب چنین فکر کنند که آمریکا به فکر آنها است یا برای امنیت شان دل می سوزاند. این توهم را رئیس جمهور و مقامات افغانستان هم داشتند.*

 امروز شاهد کاهش ارزش یورو در برابر دلار هستیم. نه به خاطر افزایش ارزش دلار بلکه به دلیل کاهش ارزش پول اروپا. قدرت خرید یورو در حالی کاهش می یابد که آینده اقتصادی منطقه یورو در هاله ای از ابهام قرار دارد و وابستگی تام و تمامی به نفت و گاز وارداتی دارد. حال و روز اروپایی ها افتضاح است در حالی که آمریکا خودش تولیدکننده نفت است و وابستگی کمتری به منابع خارجی دارد.

بنابراین، *من معتقدم که ما شاهد طی شدن مراحلی از سقوط آمریکا هستیم. جهان به سرعت در حال چندقطبی شدن است.*

*یک زمانی کافی بود تا سفیر ایالات متحده در عربستان از پادشاه این کشور بخواهد تا میزان تولید نفت افزایش دهد! امروز رئیس جمهور آمریکا مجبور به سفر به ریاض برای طرح چنین درخواستی است. البته در مقابل این درخواست، آمریکا قول داده است که امنیت عربستان را در برابر تهدیدات تأمین کند. البته این خام خیالی است که اعراب چنین فکر کنند که آمریکا به فکر آنها است یا برای امنیت شان دل می سوزاند. این توهم را رئیس جمهور و مقامات افغانستان هم داشتند.* امروز شاهد کاهش ارزش یورو در برابر دلار هستیم. نه به خاطر افزایش ارزش دلار بلکه به دلیل کاهش ارزش پول اروپا. قدرت خرید یورو در حالی کاهش می یابد که آینده اقتصادی منطقه یورو در هاله ای از ابهام قرار دارد و وابستگی تام و تمامی به نفت و گاز وارداتی دارد. حال و روز اروپایی ها افتضاح است در حالی که آمریکا خودش تولیدکننده نفت است و وابستگی کمتری به منابع خارجی دارد.

بنابراین، من *معتقدم که ما شاهد طی شدن مراحلی از سقوط آمریکا هستیم. جهان به سرعت در حال چندقطبی شدن است. آمریکا دیگر آن تک ابرقدرت مستولی بر دنیا نیست! پیروزی چپگرایان در آمریکای لاتین نیز یکی دیگر از دلایل درستی ادعای افول آمریکا است. نقطه عطف دیگر، رزمایش مشترکی است که ایران به همراه روسیه، چین و ونزوئلا در آب های ونزوئلا برگزار خواهد کرد. این سیر افولی قدرت آمریکا در آینده سرعت بیشتری به خودش خواهد گرفت*. 

*این که عربستان قول داده است تا تولید نفت را افزایش دهد، این قول هم با چند موشک یمنی ها به باد هوا تبدیل خواهد شد.*

*زمانی دشمنان فروش هر نوع سلاح به ایران را ممنوع می کردند، امروز با وجود تحریمها، کشور ما تبدیل به تولیدکننده پهباد به صورت انبوه است!*

📡ساعدنیوز: همزمان با ورود بایدن به ریاض، شبکه خبری سی ان ان آمریکا یک خبر جنجالی را رسانه ای کرد. خبر از سفر یک هیئت بلندپایه نظامی روسیه در ماه گذشته به ایران و دیدار از پایگاه هوایی کاشان برای آزمایش دو پهباد شاهد 119 و شاهد 125! گفته می شود، روس ها حداقل 2 بار از این پایگاه هوایی در مرکز ایران دیدار داشته اند. آیا انتشار این خبر ارتباطی با تلاش دولت آمریکا برای فروش سلاح بیشتر در خاورمیانه با تمرکز بر پروژه ایران هراسی دارد؟

✅دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: *جالب اینجاست که آمریکایی ها در سفر به عربستان به دنبال فروش سلاح بودند، عیناً مثل سابق؛ اما روس ها در ایران به دنبال خرید سلاح هستند! این مسأله، موقعیت ایران در منطقه را به خوبی نشان می دهد.* در این خصوص که آیا روس ها به پایگاه هوایی کاشان رفته اند یا نه، من اطلاعی ندارم و مسئولان نظامی و سیاسی باید در باره آن اظهارنظر کنند. اما اگر خبر صحت داشته باشد، خرید پهباد از ایران توسط یک ابرقدرت نظامی گویای پیشرفت های چشمگیر کشور در تولید سلاح های پیشرفته است. *زمانی دشمنان فروش هر نوع سلاح به ایران را ممنوع می کردند، امروز با وجود تحریمها، کشور ما تبدیل به تولیدکننده پهباد به صورت انبوه است! حتی کارخانه تولید پهباد در خارج از کشور توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران راه اندازی می شود.* من معتقدم که *در آینده ای نه چندان دور، فروش و صادرات پهباد و تسلیحات نظامی دیگر به عنوان یکی از منابع مهم تأمین ارز در کشور خواهد بود.*

📡ساعدنیوز: آیا با سفر آقای بایدن به منطقه، شاهد شکل گیری ترتیبات امنیتی و نظامی جدیدی در غرب آسیا خواهیم بود؟

✅دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: من معتقدم که تغییری در اوضاع شکل نخواهد گرفت. *با این سفر، نه آمریکا قویتر می شود نه ایران ضعیف تر! کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که اتحادشان علیه ایران هیچ ثمری نداشته و کارساز نبوده است. به اعتقاد من، این کشورها، برتری نظامی –سیاسی ایران در منطقه را پذیرفته اند؛ هر چند پذیرش این واقعیت برایشان سنگین بوده باشد.*

*امروز ایران توان آن را دارد که تمام پایگاه های آمریکا در منطقه را با موشک بمباران کند.*

* حتی موشک فضاپیمای اخیری که اخیراً پرواز کرد به قول خود غربی ها و دشمنان ایران، قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد!*

📡ساعدنیوز: پیش از سفر آقای بایدن، موضوع عادی سازی روابط جمهوری اسلامی ایران با مصر و عربستان سعودی به صورت جدی دنبال می شد. آیا این سفر تأثیری در فرایند عادی شدن روابط ایران با کشورهای عربی خصوصاً عربستان و مصر دارد؟

✅دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: به نظرم در گذشته آمریکا می توانست چنین تأثیری داشته باشد، ولی امروز فاقد چنین ضریب تأثیری است. مصر، اردن، کویت، امارات و عمان رسماً اعلام کرده اند که در هیچ ائتلافی علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت نمی کنند. در حالی که شکل دهی به چنین ائتلافی یکی از اهداف سفر آقای بایدن بوده است! *ایران امروز یک قدرت بلامنازع در منطقه است.* زمانی تلاش داشتند تا جنگ و درگیری را به داخل خاک ایران بکشند ولی ناامید شدند. وقتی ایران پایگاه عین الأسد را بمباران کرد، آمریکا از پاسخ به این بمباران عاجز ماند. این مسأله هم از چشم دشمنان ما پنهان نماند. اسرائیل سالهاست تلاش می کند تا آمریکا را در یک درگیری نظامی با ایران گرفتار کند ولی آمریکا هوشیارتر از آن است که اسیر نقشه های شوم صهیونیست ها شود.

*سال ها پیش زمانی که یک مانور نظامی در منطقه توسط آمریکا برگزار می شد همزمان یک پژوهش درباره توان نظامی آمریکا در تقابل با ایران و عواقب جنگ انجام شد. برآورد این پژوهش آن بود که اگر آمریکا با ایران درگیر شود، در همان روز اول، تمام ناوهای آمریکا در منطقه غرق خواهند شد! حتی ناو هواپیمابر این کشور! و حداقل 20 هزار سرباز آمریکایی در روز اول کشته خواهند شد. این زمانی بود که ایران به سلاح های پیشرفته از جمله پهبادها و موشک های امروزی دست نیافته بود. طبق نتایج این مطالعه، آمریکا در صورتی احتمال دارد ایران را شکست دهد که موشک در اختیار ایران نباشد؛ به همین دلیل است که انگشت شان را روی موشک های جمهوری اسلامی ایران گذاشته اند و می خواهند با مذاکره به آن دست یابند.* امروز ایران توان آن را دارد که تمام پایگاه های آمریکا در منطقه را با موشک بمباران کند. حتی موشک فضاپیمای اخیری که اخیراً پرواز کرد به قول خود غربی ها و دشمنان ایران، قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد! اگر موشکی بتواند از جو خارج شود دیگر به سوخت نیاز ندارد چون اصطکاکی وجود ندارد و این پیشرفت بسیار قابل توجهی است که ما در صنایع نظامی به دست آورده ایم و همین عامل بازدارندگی در تقابل با آمریکا و غربی ها است.

https://saednews.com/fa/post/jhan-be-sret-dar-hal-chndqtbi-shodn-ast-kshorhaye-mntqe-brtri-nzami-iran-ra-pzirfte-and

۰۱/۰۴/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">