پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۶:۵۰ ب.ظ

۰

لزوم برخورد قاطع با دیکتاتوری اغتشاشگران

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۶:۵۰ ب.ظ

قدیری ابیانه:⚖️ *لزوم برخورد قاطع با دیکتاتوری اغتشاشگران*

رفتارهای دیکتاتورگونه برخی اغتشاشگران در فضای مجازی و واقعی و تلاش آنان برای قالب کردن صدای خود به عنوان صدای مردم، با واکنش‌های مختلفی از سوی مردمی که اغتشاشگران را صدای خود نمی‌دانند روبه‌رو شده است. واکنش‌هایی که سبب شده است بسیاری از طرح‌ها و اقدامات «خودخواهانه» جمعی اندک که خود را نماینده ایرانیان می‌دانند با بی‌اعتنایی روبه‌رو و اهداف دنبال‌کنندگان این رفتارها نقش بر آب شود. 

👈در این باره با «محمدحسن قدیری‌ابیانه» فعال سیاسی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

📡 در چند ماه گذشته و با آغاز ناامنی و اغتشاشات شاهد برخی رفتارها از سوی گروه‌ها و افراد در جامعه هستیم که یادآور دیکتاتوری در جامعه است. رفتارهایی مانند تفسیر و تعبیر خاص از قانون یا اتهام‌زنی به دستگاه‌های مختلف حافظ امنیت بدون اینکه دلیل و مدرکی برای آن ارائه کنند و حتی اصرار بر این موضوع. تحلیل شما در این باره چیست؟

✅هرکس بعد از هر موضوع یا تصمیمی که می‌گیرد باید بتواند از آن در جامعه دفاع کند و درستی اظهارات یا نظر خود را به دیگران ثابت کند. اینکه عده‌ای بدون اینکه سند و مدرکی برای اتهاماتی که به دیگران می‌زنند داشته باشند در فضای عمومی جامعه اظهارنظر می‌کنند قابل قبول نیست. متاسفانه در اغتشاشات اخیر در کشور، بارها شاهد چنین اتفاقاتی از سوی برخی افراد بوده‌ایم که این موضوع به امنیت اجتماعی و روانی جامعه صدمات غیرقابل جبرانی وارد کرده است. این اتفاق به این دلیل در حال رخ دادن است که قوانین حقوقی و قضایی کشور بازدارنده نیست و افراد بابت این رفتار خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و می‌توانند به سادگی آنچه را که میل خودشان است به جامعه نسبت دهند و هر آنچه را که بر خلاف میلشان است رد کنند. حتی اگر اسناد و مدارک خلاف ادعای آنان را ثابت کند. در کشورهای دیگر اما چنین اتفاقی به دلیل وجود سازوکارهای حقوقی و قضایی مدون و دقیق رخ نمی‌دهد یا کمتر شاهد رخ دادن آن هستیم. در این قبیل کشورها، افراد متخلف از قانون باید برای چنین رفتاری هزینه‌ای سنگین بپردازند.

📡 برای کنترل چنین دیکتاتورهایی قوه قضاییه چه نقشی دارد و آیا این قوه به درستی به وظیفه خود عمل کرده است؟

✅اخیرا قوه قضاییه تعدادی از سلبریتی‌هایی را که ادعایی مطرح کرده بودند فراخوانده و گفته است دلایل مواضع خود را بیان کنند. برخی از این افراد نتوانستند برای ادعای خود مستند حقوقی ارائه کنند و به این دلیل برخی از آنها عذرخواهی کرده و برخی دیگر با وجود نداشتن سندی برای اثبات مدعای خود بر ادعایی که کرده بودند اصرار داشتند که اخیرا بازداشت هم شده‌اند. جالب است که عده‌ای در بیرون از بازداشتگاه خواستار آزادی چنین افرادی می‌شوند که امنیت مردم را با اظهارات دروغین خود به مخاطره انداخته‌اند. این افراد درست همان‌هایی هستند که در فضای مجازی خود نیز چنین اتهام‌زنی‌هایی را مرتکب شده‌اند و خود نیز متخلفند اما از تخلف همکاران خود دفاع می‌کنند و خواهان بی‌توجهی قانون در برخورد با شایعه‌پراکنی‌ها هستند. نباید یادمان برود همین افراد، همواره از شاکیان همیشگی جریان شایعه‌پراکن علیه خود بودند و همواره در دادگاه‌ها علیه کسانی که بر ضد آنان شایعه می‌ساختند شکایت می‌کردند اما اکنون برای دفاع از شایعه‌سازانی که از صنف خود هستند علیه نظام شایعه ساختند، تجمع می‌کنند و خواهان آن هستند که با شایعه‌سازان برخورد نشود.قوه قضاییه باید با این قضیه برخورد کند اما دست این قوه برای برخورد بازدارنده با چنین دیکتاتورهایی بسته است.

📡منظورتان چیست؟

✅ببینید، سراغ دارم فردی داوطلب مجلس بوده است و فردی برای اینکه این کاندیدای انتخابات را از صحنه خارج کند به او اتهام جاسوسی زد. بعد از مدتی ثابت شد که کاندیدای مربوطه ارتباطی با بیگانگان نداشته است و این اتهام بوده است. خود اتهام زننده هم اعتراف میکند دروغی خودساخته بوده. قوه قضاییه فرد اتهام زننده را فقط به پرداخت 3 میلیون تومان جریمه درحق دولت محکوم کرد. وقتی قوانین ما به این شکل است و جرایم بازدارنده نیست، نمی‌توان و نباید انتظار داشت جلوی چنین رفتارهایی در فضای مجازی و واقعی را گرفت. قوانین و مجازات‌ها در این حوزه باید حتما بازدارنده باشد تا بتواند اثر موثر خود را بر جامعه بگذارد. در ماجرای اغتشاشات اخیر وقتی علی دایی مدعی می‌‌شود که فلان کس را ماموران نظام کشته‌اند! و بعد معلوم می‌شود دروغ گفته است یا وقتی همسویی با اغتشاشگرانی می‌کنند که هدفشان را سرنگونی نظام اعلام کرده‌اند؛ باید خسارت‌هایی که اغتشاشگران به مردم وارد کرده‌اند از حامیان این جریان مانند علی دایی گرفته شود و دولت نباید تاوان آن را از جیب مردم بپردازد. یا وقتی می‌بینیم نماینده مجلس کنونی ما در رسانه ملی از کشته شدن مهسا امینی به دست ماموران امنیتی خبر می‌دهد و با این اظهاراتش دروغی بزرگ را در جامعه منتشر می‌کند چرا نباید هزینه آن را بپردازد؟ مطمئن باشید امثال علی دایی اگر مجازات بازدارنده شوند وقتی می خواهند حرفی بزنند ده‌ها بار درباره آن فکر می‌کنند و می‌دانند اظهاراتشان چه تبعاتی برایشان دارد.

📡در جریان اغتشاشات شاهد آن بودیم که عده‌ای کسبه را تهدید کردند تا محل کسبشان را فعال نکنند. این رفتارها ناشی از چیست؟

✅نفس تهدید و ارعاب حکم محاربه دارد. باید بدانیم هیتلر در ابتداهیتلر نبود و دیکتاتوری او نیز دقیقا مشابه با این رفتارها شکل گرفت و تبدیل به جنگ جهانی شد. دیکتاتورهایی را داریم می‌بینیم که با رفتارهای خود صرفا به دنبال تایید گرفتن از دیگران هستند و هر مخالفتی را منکوب کرده و با آن برخورد‌های سخت می‌کنند. درگذشته تجربه چنین دیکتاتورهایی را در فتنه 88 هم داشتیم و شاهد این بودیم که عده‌ای مقابل فتنه‌گران سکوت کردند که این سکوت مقابل اغتشاشگران مصداق جرم است. کسانی که در چنین مواردی سکوت می‌کنند و موضع نمی‌گیرند شایستگی پذیرش مسئولیت در نظام را ندارند و باید تغییر کنند. این قابل پذیرش نیست که مسئولانی در کشور باشند که نگران از برخورد لفظی در فضای مجازی در مقابل اغتشاشگران سکوت کنند. متاسفانه قوه قضاییه از رافت اسلامی صحبت می‌کند در حالی که لازمه مدیریت این شرایط قاطعیت است و قوه قضاییه باید قاطعانه با متخلفان برخورد کند و فضای دیکتاتوری در جامعه با این اقدام تنگ‌تر شده و اغتشاشگران نتوانند در این فضا عرض اندام کنند.

https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/180570

 سه شنبه 29 آذر 1401

کد مطلب : 180570

۰۱/۰۹/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">