پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۶ دی ۱۴۰۱، ۰۲:۲۹ ق.ظ

۰

اروپا اسیر دام پهن‌شده آمریکا

جمعه, ۱۶ دی ۱۴۰۱، ۰۲:۲۹ ق.ظ

قدیری ابیانه:♨️ *اروپا اسیر دام پهن‌شده آمریکا*

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه وضعیت طبقه متوسط و پایین در اروپا بسیار دشوارتر از قبل شده است، گفت: اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد اروپایی‌ها باید میان پرداخت پول برای انرژی و غذا یکی را انتخاب کنند. این مشکلات از سویی و قطع گاز روسیه به اروپا از سوی دیگر از نظر اقتصادی به نفع آمریکا شده است، زیرا منابع گاز خود را به مایع تبدیل و آن را به اروپا صادر می‌کند و به بیش از چهار برابر قیمت قبلی می‌فروشد.

*اروپا اسیر دام پهن‌شده آمریکا*

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که تا یک ساله شدن جنگ اوکراین زمان زیادی باقی نمانده است، کشورهای اروپایی برخلاف تصورها به مراتب بیشتر از روسیه درگیر بحران شده و آسیب‌پذیری خود را نشان داده اند.

سرمای بی‌امان اروپا تازه آغاز شده است، اما این کشورها به دلیل تحریم نفت و گاز روسیه شرایط دشواری را از نظر تأمین سوخت سپری می کنند. اروپا که به واسطه صادرات انرژی از روسیه سرمای طاقت فرسای خود را پشت سر می گذراند، به دلیل قطع دسترسی به منبع انرژی برای رفع این نیاز به شدت ضروری با دشواری جدی مواجه است.

در این میان آمریکا بیشترین بهره را از جنگ اوکراین برد، زیرا هم بازاری همیشگی برای تسلیحات نظامی خود یافته و هم اروپا را به خرید گاز مایع خود آن هم به چند برابر قیمت مجبور کرده است. کشورهای اروپایی که به پشت‌گرمی آمریکا در مقابل روسیه ایستادند و تحریم های زیادی را علیه این کشور وضع کردند، در میانه سرمای زمستان چاره‌ای جز مواجهه با بحران انرژی، گرانی و خرید گاز مایع آمریکا به قیمتی گزاف ندارند. دردناک تر اینکه به نظر نمی آید در میدان نبرد با روسیه هم توفیقی نصیب سران اروپا شود.

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک درباره بحران این روزهای اروپا به «راهبرد معاصر» گفت: ناآرامی ها در کشورهای اروپایی دلایل متعددی دارد؛ یکی از دلایل این است که معیشت مردم در کشورهای اروپایی به هم خورده و هرچند معمولا اروپایی ها هزینه و مخارج برابری داشتند، اما اگر در مواردی مخارج بیشتر شود، تعادل بر هم می‌خورد.

وی با بیان اینکه جنگ اوکراین وضعیت معیشتی مردم اروپا را بدتر کرده است، افزود: اوکراین و روسیه نزدیک به 30 درصد صادرات غلات، گندم و دانه های روغنی جهان را در اختیار دارند که اوکراین به دلیل جنگ از ردیف صادرکنندگان غلات خارج شده است. روسیه نیز صادرات غلات را متوقف و اعلام کرده است تنها به برخی کشورها ازجمله ایران صادرات غلات انجام خواهد داد.

سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: این وضعیت باعث گرانی کالاها شده است. به عنوان نمونه توقف صادرات دانه های روغنی که روغن خوراکی از آن به دست می آید، باعث گران شدن ۴۰۰ درصدی قیمت روغن در اروپا شده است و بقیه اقلام نیز به همین صورت گران شده اند. بنابراین یکی از دلایل گرانی و بحران معیشت در اروپا کمبود مواد غذایی و گران شدن قیمت جهانی آن است. نکته قابل توجه اینکه روسیه حاضر بود برای کاهش فشار بر کشورهای فقیر به آنها غلات صادر کند، اما اروپایی ها مسیر کشتی‌ها را عوض می‌کردند و اقلام مذکور به جای کشورهای فقیر سر از اروپا درمی آورد.

این کارشناس سیاسی بُعد دیگر مشکل اروپا را مصرف گاز دانست و تصریح کرد: دو خط لوله گازی نورد استریم 1 و 2 روسیه (اولی دایر و دومی در حال ساخت بود) به وسیله آمریکا تحریم و منفجر شد و در نتیجه گاز روسیه به آلمان و اروپا نرسید. هرچند آمریکایی ها نورد استریم 1 را منفجر کردند، ولی مسئولیت آن را برعهده نگرفته اند. این موضوع باعث افزایش قیمت سوخت شد و با وجود تحریم انرژی روسیه، به دلیل کمبودها قیمت گاز به شدت بالا رفت و درآمد روسیه با صادرات گاز کمتر از قبل بیشتر شد.

وی با بیان اینکه تحریم بیشتر بر اروپا تأثیر گذاشت تا روسیه، گفت: روسیه در واکنش به تعیین سقف قیمت از سوی کشورهای اروپایی برای نفت خود، صادرات را به آنها متوقف کرد که خود باعث گران‌تر شدن فرآورده‌های نفتی و گاز شد و این در گران‌تر شدن محصولات تولیدی و در نتیجه هزینه‌های مردم اثر داشت.

قدیری ابیانه یادآور شد: کشورهای اروپایی برای کاهش مصرف سوخت مالیات سنگینی وضع می کنند که این در شرایط عادی است، ولی برخی کشورهای اروپایی سعی کردند با پرداخت یارانه بحران را کمتر کنند که البته مبلغ تصویب شده جبران گرانی قیمت سوخت را نخواهد کرد و قیمت سوخت به نوبه خود بر قیمت سایر کالاها اثر می گذارد و این وضعیت مردم اروپا را دچار چالش کرده است .

این کارشناس سیاسی در بررسی ابعاد دیگر موضوع گفت: یکی از موضوعاتی که مردم اروپا مطرح می کنند، این است که قرار بود با تحریم، روسیه زیر فشار قرار بگیرد، اما تحریم ها به زیان اروپایی ها شده است. یکی از دلایلی که ارزش پول روسیه با وجود تحریم افزایش یافت، این بود که روس ها اعلام کردند نفت گاز خود را به روبل می فروشد و خریداران آن مجبور به خرید روبل شدند و باعث افزایش ارزش پول روسیه در میانه تحریم شد .

قدیری ابیانه تأکید کرد: در حال حاضر وضعیت طبقه متوسط و پایین در اروپا بسیار دشوارتر از قبل شده است. جالب اینکه اخباری منتشر شده که نشان می دهد مردم باید میان پرداخت پول برای انرژی و غذا یکی را انتخاب کنند. در انگلیس برخی به غذای حیوانات روی آورده اند یا به دلیل اینکه توان تأمین کالاهای اساسی را ندارند، وام می گیرند .این مشکلات از سویی و قطع گاز روسیه به اروپا از نظر اقتصادی به نفع آمریکا شده است، زیرا آمریکا منابع گاز خود را به مایع تبدیل و آن را به اروپا صادر می کند و به بیش از چهار برابر قیمت قبلی می فروشد. در نتیجه آمریکایی ها از بحران انرژی برای غارت اروپا بهره می گیرند .

این کارشناس سیاسی در تشریح دیگر ابعاد بحران فعلی در اروپا گفت: در نتیجه این بحران، کسب و کارها رو به کسادی رفت، اشتغال کمتر و بیکاری بیشتر شده است و در نتیجه چنین شرایطی معمولاً افکار عمومی خواستار اخراج مهاجران می‌شوند.

قدیری ابیانه تأکید کرد: غرب از توافق مینسک با روسیه خلف وعده کرد. به تازگی آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند اعتراف کردند، غرب از ابتدا قصد عمل به توافق مینسک را نداشت و هدفشان فرصت خریدن برای تقویت نظامی اوکراین بود. غربی ها برای اینکه اوکراین بتواند در مقابل روسیه دوام بیاورد، سلاح های زیادی در اختیار کی یف قرار دادند، اما با این کار بخش قابل توجهی از انبار مهمات اروپا و آمریکا خالی شده است.

وی گفت: اقتصاد جهانی در حال انتقال از غرب به شرق است. دیگر مانند گذشته نیست که اروپا و آمریکا محور اقتصاد جهان باشند. در حال حاضر چین، هند، ژاپن و روسیه در حال ارتقای جایگاه خود هستند. طبق نظر سیاسیون جهان، ایران در آستانه رشد اقتصادی هشت درصدی است و حتی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.

۱۵ دی ۱۴۰۱ https://rahbordemoaser.ir/fa/news/166670/fa/news/166670

۰۱/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">