پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۰۱:۲۰ ق.ظ

۰

انتخاب بین تقویت اقتصاد ملی یا بیگانه

پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۰۱:۲۰ ق.ظ

 بیش از تحریم از "خودتحریمی" نگرانم

خرم آباد - خبرگزاری مهر: کارشناس ارشد وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه من از تحریم ها هراسی ندارم بلکه از "خودتحریمی" نگرانم، بیان داشت: مردم باید بدانند که انتخاب میان جنس ایرانی و خارجی تنها انتخاب میان قیمت و مرغوبیت نیست بلکه انتخاب میان تقویت اقتصاد کشورمان یا کشور بیگانه است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد حسن قدیری ابیانه شامگاه سه شنبه در نشست هم اندیشی اساتید دانشگاههای استان لرستان با موضوع تحریم با تاکید بر ضرورت شناسایی و معرفی شرایط کنونی کشور به جامعه اظهار داشت: ما باید در گام اول واقع گرا باشیم و بعد به سمت آرمانگرایی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور نفت خیز و دومین صادرکننده نفت اپک است، ادامه داد: در اذهان مردم این سوال وجود دارد که با وجود این میزان صادرات نفت چرا باید مردم مشکل معیشت، رفاه، درمان، مسکن و ... داشته باشند.

قدیری ابیانه با اشاره به سوالات مردم در زمینه درآمدهای حاصل از افزایش قیمت نفت در طول سالهای اخیر عنوان کرد: مردم ما مایلند بدانند که اثر این افزایش قیمت در زندگی آنها چه بوده ولی پاسخ مناسبی تاکنون به این سوال داده نشده است.

برای مردم به صورت شفاف و روشن بگوییم که چقدر درآمد نفتی داریم

وی با تاکید بر اینکه ما باید برای مردم به صورت شفاف و روشن بگوییم که چقدر درآمد نفتی داریم و در کجا هزینه می شود، تصریح کرد: ما با پاسخ دادن به این سوال که درآمد نفت به ازای هر ایرانی در ماه چقدر است می توانیم بسیاری از ابهامات را در این زمینه رفع کنیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه بسیاری از مسئولان اقتصادی، نامزدهای انتخاباتی و حتی بودجه نویس ها نیز پاسخ درستی به این سوال نداده اند، افزود: قبل از شرایط تحریم ایران روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت را صادر می کرد که این رقم در ماه به 69 میلیون بشکه می رسد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه اگر رقم صادرات نفت بر 75 میلیون ایرانی تقسیم شود سهم هر نفر کمتر از یک بشکه در ماه خواهد بود، ادامه داد: با این ضرب و تقسیم ساده متوجه می شویم که ما در زمینه درآمد نفت دچار نوعی توهم هستیم.

در زمینه درآمد نفتی دچار نوعی توهم هستیم

وی با بیان اینکه در اذهان مردم تصورات میلیاردی و صدها میلیونی از بودجه نفت شکل گرفته است، ادامه داد: اصل و اساس بودجه ما بر اساس پیش بینی ها بسته می شود و اینکه موفق به صادرات و فروش چه میزان نفت می شویم و با یک ضرب ساده میزان صادرات در قیمت هر بشکه و نرخ دلار این درآمد تعیین می شود.

قدیری ابیانه با یادآوری اینکه ایران البته درآمدهای دیگری از جمله صادرات گاز، پتروشیمی، معادن، برق، مالیات، گمرک و ... نیز دارد، تصریح کرد: مطابق بودجه امسال قرار بود که صادرات دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز داشته باشیم که به دلیل تحریم ها این رقم محقق نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر رقم نجومی فروش نفت بر تعداد جمعیت ایران تقسیم شود نفری 67 هزار تومان در ماه خواهد شد، بیان داشت: به عنوان مثال در سال 89 که پیش بینی فروش هر بشکه نفت در بودجه 65 دلار بود قیمت نفت حتی به 110 تا 120 دلار هم رسید و درآمد نفتی بیشتر از پیش بینی شد ولی به خاطر عدم تحقق سایر منابع درآمدی کشور با 13 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شد.

تولید ثروت در کشور؛ چیزی که کسی از آن حرف نمی زند

قدیری ابیانه با بیان اینکه از رقم کل بودجه کشور سهم هر ایرانی در ماه 183 هزار تومان است، افزود: کار مجلس و دولت در تهیه قانون بودجه این است که این رقم را چگونه در میان بخشهای مختلف تقسیم بندی کنند که بهترین روش باشد.

وی ادامه داد: چون در ایران همه از جمله نامزدهای انتخاباتی فکر می کنند که کشور دارای یک درآمد بالای نفتی است همه مباحث حول بودجه نفت و تولید عادلانه بودجه دور می چرخد.

کارشناس ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه همه فکر می کنند که یک درآمد عظیم نفتی وجود دارد و مشکل در توزیع عادلانه آن است، افزود: کشور ما نیاز دارد که به سمت تولید ثروت پیش برود.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه ضمن توجه به بحث اختصاص عادلانه درآمدهای نفتی و سایر درآمدها نفتی باید به سمت تولید ثروت در کشور برویم، عنوان کرد: این موضوع چیزی است که کسی در ایران از آن صحبت نمی کند.

استراتژی استعمار این بوده که ایران را محتاج پول نفت نگه دارد

وی با طرح این سوال که چرا برخی کشورها نفت ندارند ولی توسعه یافته هستند و تولید ثروت خوبی نیز دارند؟ گفت: استراتژی استعمار در مورد کشورهایی مانند ایران این بوده که همواره این کشورها نیازمند فروش نفت نگه داشته شوند.

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه کشورهای استعماری به نفت کشورهایی مانند ایران نیاز دارند، گفت: با این تفاسیر آنها به گونه ای عمل کرده اند که این کشورها هیچ گاه در موضع قدرت قرار نگیرند و همواره محتاج فروش نفت باشند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه استراتژی استعمار بر این بوده که کشور ایران تولید ثروت نداشته باشد، عنوان کرد: در این راستا در طول حکومت پهلوی تمام توان خود را به کار گرفتند تا فرهنگ کار را از ملت ایران بگیرند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب در بسیاری از زمینه ها اصلاحات و کار انجام گرفت ولی در زمینه فرهنگ تولید، مصرف و کار همچنان گرفتاریم.

فیلم های ما پر از اصطلاحات ضد کار است

کارشناس ارشد وزارت امور خارجه با انتقاد از نبود فرهنگ سازی در این زمینه بیان داشت: من یک فیلم ندیدم که شخصیت داستان با کار و تلاش به موفقیت برسد.

قدیری ابیانه با یادآوری اینکه فیلم های ما پر از اصطلاحات ضد کار است، افزود: همواره از کار و تلاش به عنوان "یک عمر سگ دو زدن" یاد می شود و همین خود آسیب زا است.

وی با اشاره به حجم تولیدات ضد فرهنگی در کشورمان گفت: همه این عوامل دست به دست هم داده تا ایران به بهترین بازار برای مصرف کالاهای خارجی تبدیل شود و این یکی از سیاست گذاریهای کلان استعمار بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به اعتقاد من بسیاری از سریالها و فیلم های سینمایی فرهنگ عمومی را تضعیف می کند، افزود: ما در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات جزء ضعیف ترین کشورها هستیم به طوریکه گاهی ضد سیاست های فرهنگی کشورمان عمل می کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در درازمدت بر روی فرهنگ عمومی کار می کردیم به اینجا نمی رسیدیم، تصریح کرد: اگر رفتارهایمان را در بخش تولید، کار و مصرف تغییر ندهیم اوضاع بدتر می شود.

درآمد حاصل از فروش نفت صرف مصرف گرایی می شود

قدیری ابیانه با بیان اینکه استعمار سیاست های خود را در این زمینه در دو بخش دنبال کرده است، ادامه داد: اول اینکه کشورهای نفت خیز نباید تولید ثروت داشته باشند و دوم اینکه درآمد حاصل از فروش نفت نیز نباید صرف تولید و عمران شده بلکه باید صرف مصرف گرایی شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف کالای خارجی سیاست استعمار بوده و ما هم به آن دامن می زنیم، عنوان کرد: متاسفانه در مسئله فرهنگ کار درجا زده ایم.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا تصور غلط از درآمدهای نفتی را از جمله باورهای اشتباه در این حوزه عنوان کرد و گفت: عوارض تصور اشتباه در زمینه درآمد فروش نفت که چندین برابر واقعیت است موجب شده که فکر کنیم دولت باید همه کارها را انجام دهد و نقش خودمان را فراموش کرده ایم.

پرداخت نقدی یارانه ها موجب ایجاد تنبلی در جامعه شده است

قدیری ابیانه با بیان اینکه توقع ما از دولت بر اساس توهم ناشی از درآمدهای بالای نفتی است، عنوان کرد: این امر موجب شده که بدبینی نسبت به ناکارآمدی دولت، مدیریت و نظام در برخی از مردم بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه همه باید در تولید ثروت و تبیین فرهنگ کار در کشور مشارکت کنند، افزود: از طرف دیگر نیز باید مهم ترین کار دولت ایجاد اشتغال باشد و بودجه ها را به این سمت سوق دهد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه به خاطر توهم درآمد نفتی ابتکاری که باید داشته باشیم نداریم، ادامه داد: از طرف دیگر پرداخت نقدی یارانه ها موجب ایجاد تنبلی در جامعه می شود.

وی با بیان اینکه در بحث یارانه ها بهترین راه این نبود که یارانه ها را نقدی به مردم بدهیم، عنوان کرد: متاسفانه ما سراغ داریم برخی از افراد یارانه را می گیرند و صرف مواد مخدر می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همین الان که بنزین آزاد 700 تومانی است دولت لیتری دو هزار تومان یارانه می دهد، افزود: سوخت ارزان موجب میل افراد به استفاده از خودروهای شخصی پر مصرف شده و صنعت خودرو را هم به این سمت شکل داده است.

فرهنگ مصرف کالای خارجی در کشور به عنوان یک ارزش مطرح است

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به ضعف سیاست گذاریهای در این بخش، یادآور شد: در مجموع با یک نگاه به آمارها متوجه می شویم که ایران به لحاظ ساعت کاری افراد جزو کمترین میزان کاری، بالاترین تعطیلات سالانه و بیشترین مصرف قرار دارد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه فرهنگ مصرف کالای خارجی در کشور ما به عنوان یک ارزش مطرح است، افزود: با استمرار این وضعیت شرایط اقتصادی ما بهبود نمی یابد.

وی با بیان اینکه طمع دشمن به کشور با تشدید تحریم ها به خاطر همین وضعیت اقتصادی بوده است، بیان داشت: اگر شعارهای رهبری در چند سال اخیر تحقق پیدا می کرد دشمن اصلا امیدی به تحریم پیدا نمی کرد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: اگر فرهنگ مردم ما فرهنگ مشارکت و تولید و کار بود و مثل زمان دفاع مقدس این روحیه تداوم پیدا می کرد امروز دشمن اجازه تحریم کشورمان را به خود نمی داد.

من از تحریم ها هراسی ندارم بلکه از "خود تحریمی" نگرانم

وی با بیان اینکه تحریم های سه دهه گذشته و توطئه های دشمن به تنهایی برای زمین گیر کردن یک کشور کافیست، عنوان کرد: ملت ایران به خوبی توانسته از گردنه های سخت بگذرد و در صورت تقویت فرهنگ کار و تولید و مشارکت بیشتر در این زمینه می توان از این برهه زمانی هم عبور کرد.

کارشناس ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حوزه تولید باید همه تلاش کنند به سمت ارتقا کیفیت حرکت کنند، افزود: از طرف دیگر مردم نیز باید با پرهیز از اسراف به سمت استفاده از کالای داخلی بروند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه من از تحریم ها هراسی ندارم بلکه از "خود تحریمی" نگرانم، بیان داشت: مردم باید بدانند که انتخاب میان جنس ایرانی و خارجی تنها انتخاب میان قیمت و مرغوبیت نیست بلکه انتخاب میان تقویت اقتصاد کشورمان یا کشور بیگانه است.

اگر روند اصلاح نشود یکی دو سال دیگر باید شعار اقتصاد ریاضتی سر بدهیم

وی با تاکید بر اینکه مردم در این زمینه نقش دارند و فرهنگ عمومی نقش محیط مناسب برای تحقق توسعه و پیشرفت اقتصادی را دارد، یادآور شد: همه باید در وضعیت موجود به نقش خودشان واقف شوند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه مردم هر جا حضور پیدا کردند پیروزی از آن ملت ایران بوده است، یادآور شد: در موضوع ارز بخش زیادی از التهابات بازار به خاطر هجوم مردم برای خرید ارز بود به طوریکه برخی آمارها حکایت از وجود 20 میلیارد دلار ارز در خانه های مردم دارد.

وی با اشاره به شعارهای رهبری اعم از همت و کار مضاعف، حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و ... در چند سال اخیر گفت: اگر روند در این زمینه اصلاح نشود یکی دو سال دیگر باید شعار اقتصاد ریاضتی را سر بدهیم.

۹۱/۰۸/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">