پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۰۶:۰۵ ب.ظ

۵

یارانه های سوخت

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۰۶:۰۵ ب.ظ

یارانه های سوخت در ایران حدود 142 هزار میلیارد تومان است

یارانه بنزین تهران حدود 11 هزار میلیارد تومان در سال است

مصرف روزافزون بنزین هزینه‌هایی را به مردم و دولت تحمیل می‌کند. اختصاص یارانه کلان به مصرف سوخت به طور کلی و بنزین به طور اخص، از یک طرف موجب اسراف در مصرف سوخت شده و از سوی دیگر هزینه‌های دولت را که به خصوص به صورت یارانه متقبل می‌شود افزایش می‌دهد.

بخش حمل و نقل حدود 40 درصد از کل  فرآورده‌های نفتی را مصرف می‌کند.

ایران روزانه حدود 64 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند و لذا اسراف در مصرف بنزین ایران را از درآمد صادرات بنزین محروم کرده است.

28 درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد و بقیه سهمیه ای است. [1] به عبارت دیگر حدود 15 میلیون لیتر روزانه به صورت آزاد به نرخ 700 تومان و الباقی یعنی حدود 59 میلیون لیتر به صورت سهمیه ای و به نرخ 400 تومان در لیتر ارائه می گردد.[2]

 

در آذر ماه سال 1391 قیمت هر بشکه نفت خام 110 دلار و در نتیجه هر لیتر حدود 70 سنت می باشد که با احتساب هر دلار 2500 تومان در نتیجه هر لیتر نفت خام صادراتی 1750 تومان می باشد.

چنانچه هزینه های پالایش، انبار داری و حمل و نقل آنرا فقط 750 تومان در لیتر فرض کنیم، قیمت تمام شده هر لیتر بنزین 2500 تومان می شود.

بنابر این میزان یارانه بنزین سهمیه ای روزانه حدود 124 میلیارد تومان و یارانه بنزین آزاد روزانه حدود 27 میلیارد تومان و جمعا 151 میلیارد تومان یارانه روزانه بنزین مصرفی در ایران است. این رقم سالانه بیش از 55 هزار میلیارد تومان می شود که رقمی نجومی است.

رقم فوق فقط مربوط به یارانه بنزین است و سایر فرآورده ای نفتی نیز رقم سنگینی را تشکیل می دهد.

قیمت واقعی نفت سفید و گاروئیل با قیمت بنزین برابری می کند، و این در حالی است که دولت نفت سفید را لیتری 100 تومان و گازوئیل را به صورت ازاد لیتری 350 تومان عرضه می کند.

میزان مصرف گازوئیل روزانه حدود 90 میلیون لیتر و نفت سفید حدود 21 میلیون لیتر می باشد.

اگر فرض کنیم که همه مصرف گازوئیل آزاد و غیر سهمیه ای بوده است، لذا یارانه روزانه آن معادل 193 میلیارد تومان و سالانه حدود 70 هزار میلیارد تومان می شود و یارنه نفت سفید روزانه حدود نفت سفید 48 میلیارد تومان و سالانه حدود 17 هزار میلیارد تومان می شد.

بدین طریق جمع یارانه بنزین، گازوئیل و نفت سفید رقم درشت تری از 142 هزار میلیارد تومان می شود.

مصرف بنزین تهران روزانه حدود 13 میلیون لیتر یعنی حدد 20 درصد مصرف بنزین ایران است. بنابراین می توان گفت که میزان یارانه بنزین تهران سالانه حدود 11 هزار میلیارد تومان است.

این مقاسهاین رقم با بودجه های عمرانی استانها خود گویای واقعیتی تلخ است.

 

۹۱/۰۸/۲۵

نظرات  (۵)

سلام دکتر جان
خدا خیرت دهد.
الحق که دانشی که به دست آورده ای مفید است و انسان فهمیده ای هستید. البته من کاری به تحصیلات و ... شما ندارم به هر حال شما دید سیستماتیک پیدا کرده اید.
درست دست گذاشته اید روی مسئله ای که اگر برطرف شود بسیاری از مشکلات ایران به صورت سیستماتیک حل خواهد شد. شما دید سیستمی دارید که نیاز امروز فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران است.
به جرات می توانم بگویم با حذف یارانه حتی مشکلاتی مانند فساد اداری ، ناکارآمدی نسبی قوه قضاییه ، بسته بودن فضای کسب و کار ، جهانی نبودن کسب و کارهای ایرانی ، ناکارآمدی نسبی دولت ، مشکل مواد مخدر ، دوباره کاری های بسیار زیاد ما ایرانی ها، غیرمفید بودن نسبی آموزش های ما به ویژه در دانشگاه ها، وارد نشدن دانش دانشگاهیان به صنعت و بازار و ... حل خواهد شد.
و نگرانی هم از بابت حقوق ها نباید داشت چرا که در آن زمان مسلما سیستم های حقوق و دستمزد هم تغییر خواهد کرد.
من نامه شما به آقای خاتمی در سال 76 رو هم مطالعه کردم و بسیار خوشحال شدم، گرچه افسوس که اثر نداشت ...
بنده شغل دولتی داشتم و رها کردم، چرا که اعتقاد دارم فعلا جوانان باید در فضای بازار واقعی تلاش کنند و نه در دولت.
مردم هم نباید نگران باشند چرا که پس از یک سختی کوتاه بسیاری از مسائل در ایران سرجای خودش قرار می گیرد.
به تازگی فهمیده ام که شما از جمله افرادی هستید که این مطلب رو می فهمید که باعث خواهد شد دیگر مطالب و فعالیت های شما رو خوب دنبال کنم.
موفق باشید
آقای دکتر پرتلاش که همه را تنبل میخوانید و صد البته حق خودم را جهت واخواهی در روز قیامت محفوظ میدانم شما چقدر از یارانه دولت را صرف خانواده خود میکنید آیا لیاقت آنرا دارید آیا در تمام مشاغل خود به وظیفه اصلی خود عمل کرده اید اگر اینطور است زهی سعادت وگرنه بجای مقاله نوشتن توبه نموده و از انگ زدن به بقیه مردم دست بردارید
پاسخ:
سلام. بنده نگفتم همه  تنبل هستند. بلکه خیلی ها تنبل هستند. محاسبه ساعات مفید کاری  و میزان تنبلی اجتماعی را کارشناسان انجام داده اند و نه بنده. بنده متخصص در محاسبه کار مفید نیستم. انکار حقیقت فایده ندارد. باید نقاط ضعف را شناخت و برای رفع آن اقدام کرد. بنده هم مثل بقیه بنزین 700 تومانی میزنم که یارانه ای است و می گویم که نباید بدهند. نه به من نه به شما. یارانه نفری  45500 تومانی را هم نمی گیریم. از سوخت سهمیه ای هم استفاه نمی کنم. ذکر نقاط ضعف انگ زدن نیست. بیان واقعیت برای رفع آن است. وظیفه یک پزشک شناخت درد و بیماری و تلاش برای رفع آن است. قبول کنید که برای مدیران کارشناسان مدیریت استراتژیک شناخت نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارهایی برای رفع ضعف و تبدیل آن به قوت یک وظیفه است.
احسنت الحق لیاقت مدافع و متفکرایرانی اسلامی خوبی هستید
آقای دکتر عزیز شما که پاک این جوان را دلسرد کردی. آخر مگر من و شما چقدر در تولید این کشور نقش داریم که چنین تند برخورد میکنیم.؟
پاسخ:
بنده که شبانه روز مشغولم. البته تولید کالا نمی کنم. ولی تولید خدمت بله. پاسخ دادن تندروی نیست. بگذارید یکبار هم که شده بدون رودربایستی حرف ها را بزنیم. جوانان از همه بیشتر طلبکاری می کنند. حال آنکه جوان باید دست بده داشته باشد. از جوانان می گیرند و خرج ناتوان ها می کنند.
آقای دکتر با سلام
خیلی تحمل کردم تا به این منطق جنابعالی پرخاش نکنم و پاسخ ندهم ولی برایم خیلی تاسف آور است که یک تحصیل کرده حساب و کتابش چنین خراب باشد
آقای دکتر بنده با پست مدیریتی و سوابق فوق لیسلنس در یک شرکت بسیار بزرگ ئولتی حقوقی معادل 300 دلار دارم چگونه باید برای خودرو کم مصرف خودم که در ماه 160لیتر مصرف میکند بنزین لیتری دو دلار بزنم یعنی سیصد و بیست دلار را با حقوق سیصد دلاری بپردازم یا شما خیلی باهوش هستید یا اینکه از وضعیت معاش مردم خبری ندارید آیا تا حالا خانواده ای که بعلت ... دارای بیمار خاص شده اند ندیده اید یا هرگز گوشت کیلویی 4 دلار نخریده اید آیا نان دانه ای 20تا 30سنت نخریده ای آیا گوچه فرنگی کیلویی 1 دلار و میوه کیلویی 2 دلار نخریده ای خدا وکلی سریعا کامنتهایی را که در سایت الف گذاشته اید پاک کرده و استغفار کنید
اگر فکر کرده اید که دولت به من و امثال من ماهیانه سه هزار دلار حقوق خواهد داد سخت در اشتباهید
پاسخ:
بنابراین شما ماهانه حدود 900000 تومان حقوق میگیرید. بابت 160 لیتر بنزینتان هم ماهانه 340 هزار تومان و سالانه بیش از 4 میلیون تومان یارانه دریافت می دارید. یعنی با احتساب برنج ایرانی کیلویی 4000 تومان سالانه معادل یک تن برنج ایرانی بابت سوخت ماشینتان یارانه می گیرید که با توجه به سرانه مصرف برنج در ایران که 36 کیلو هست، یارانه دریافتی شما معادل مصرف 27 سالا برنج یک نفر است. بعد توقع دارید که از بیت المال که متعلق به همه و از جمله به افراد بیکار جامعه است برداشت کنند و به شما چنین یارانه ای بدهند. آنهم برای کسی که یادش رفته در ایران زندگی می کند و همه چیز را دلاری حساب می کند. عادلانه نیست از سهم جویندگان کار که وسیله نقلیه شان اتوبوس است برداشت کنند و به شما بدهند. اگر می خواهید ماشین داشته باشید بول بنزینش را خودتان بدهید. نه اینکه بیکاران پول ماشین شما را بدهند.
ضمنا حقوقی که می گیرید یعنی 90000 تومان معادل سهم حدود 15 نفر از کل نفت است با در نظر گرفتن بودجه سال 1391. تازه خود را مستحق پرخاشگری هم میدانید.
ضمنا دولت چرا باید به شما 3000 دلار حقوق بدهد؟ چه توقع و زیاده خواهی است که دارید؟
آیا شما 3000 دلار به کشور نفع می رسانید که توقع چنین حقوقی را داشته باشید. مطمئن هستم فردی با ادعا و توقع شما که طلبکاری از آن می بارد لابد خوب هم کار نمی کنید!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">