پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۳ آذر ۱۳۹۱، ۰۱:۱۴ ق.ظ

۰

چه کسی گفته روز دانشجو روز مطالبات دانشجوئی است؟

  • دانشجو نباید دنبال پیدا کردن کار باشد، باید دنبال ایجاد کار باشد،
  • اگر معصومین (ع) هم می آمدند با این بودجه نمیتوانستد این توقعات را برآورده کنند
  • اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نشود باید منتظر اقتصاد ریاضتی باشیم.
  • چه کسی گفته است هر عزا و جشنی را ما باید تعطیل بکنیم؟
  • یاد بگیریم اگه چیزی را نمی دانیم به جای اینکه بگوییم معلوم نیست بگوئیم نمیدانم؟
  •  چه اتفاقی می افتد وقتی میزان تصور مردم از میزان درآمد نفت دهها برابر باشد؟
  • چرا در این سی سال یکبار این ضرب و تقسیم ساده را انجام نداده ایم؟
  • رهبری فرمودند این همه تعطیلات به اقتصاد کشور اسلامی لطمه میزند، تعطیلات را زیاد کردند.
  • ما همه عضو یک تیم هستیم، ملت ایران تماشاچی نیست.
  • مملکت مثل کشتی پارویی است و ما همه پارو زن آن هستیم.
  • خیلی ها تصور میکنند مخاطب شعار رهبری فقط مسئولین هستند.

دکتر قدیری ابیانه: اگر امسال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ترجیح کالای ایرانی به کالای خارجی، اصلاح سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی را عمل نکنیم هیچ چاره ای نداریم سالهای بعد را اقتصاد ریاضتی نام گذاری بکنیم.

به گزارش خبرنگار رصد مراغه، دکتر محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک سه شنبه شب در جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه های مراغه با موضوع اقتصاد مقاومتی، باید ها و نبایدها مطالبی را مطرح کرد که در زیر می آید:

 *چه شد که دشمن به تحریم روی آورد؟ چه ارزیابی از ما دارد؟ چه چیز هایی در ما می بیند؟ ما برای مقابله با آنها چه کنیم؟ چه اهدافی را باید دنبال کنیم؟

مقدمه همه اینها شناخت وضعیت امروزمان هست.

 * مردم توقع دارند که درآمدهای نفتی و سایر منابع  ملی که ایران ازآن برخوردار هست به نحو صحیحی هزینه بشود و فکر میکنند که اگر بودجه عمومی و درآمدهای نفتی عادلانه و عاقلانه توزیع و هزینه شود ما نباید خیلی از مشکلات از جمله معیشت مسکن اشتغال، درمان و و غیره را داشته باشیم. و توقع دارند از حکومت اسلامی، از مدیریت کشور که اینکار را بکند بخصوص حالا که درآمد نفت افزایش یافته است.

 *چرا بسیاری از کشورهایی که نفت خیز هستند و نظام اسلامی هم ندارند و سلطنتی هم هستند و خیلی از کشورهای دیگر که پیشرفت دارند و نفت نداشته اند مثل کره و ژاپن و آلمان و غیره، پیشرفتهای چشمگیری داشتند و قدرت خریدشان و وضع اقتصادشان بهتر از ماست

میزان صادرات سرانه نفت امارات در سال بیش از 80 سال یک ایرانی است.

ساعات مفید کاری یک خانواده آلمانی روزانه حدود 10 برابر یک خانواده ایرانی است.

 *در بهترین شرایط ما 2.3 میلیون بشکه نفت صادر میکنیم. که اگر این رقم را در کل سال ضرب کرده و بر کل جمعیت ایران تقسیم کنیم برای هرنفر کمتر از یک بشکه نفت در ماه خواهد بود. که اگر این مقدار را در قیمت پیش بینی شده دلار در بودجه ضرب کنیم برای هر نفر خواهد شد 67 هزار تومان در ماه از نفت. که اگر کل درآمد بودجه عمومی دولت که از بخشهای مختلف تامین میشود بر کل جمعیت کشور تقسیم بکنیم برای هرفرد در ماه مبلغی معادل 182000 تومان خواهد شد.

چرا مردم ما در عرض این سی سال یکبار این ضرب و تقسیم ساده را انجام نداده اند؟ تا در مورد توقع و انتظارشان از نفت نگاه واقع بینانه داشته باشند.

 *آیا کسی هست که مایل باشد دولت این هزینه را به او بپردازد و از دولت هیچ گونه خدماتی نخواهد؟

 *هر 1000 تومان به ازای هر ایرانی در ماه میشود 900 میلیارد تومان در سال.

*تقریبا در تمامی دوران ها، نامزدهای مختلف ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و سایرین در تبلیغات خود وعده و وعید میدهند که فلان کار را انجام میدهند یا فلان کار را میکنند، کسی نپرسید از کجا میاورید؟

همه فکر میکنند در کشور آنقدر درآمد برای همه هست که بشود هرکاری کرد اما بودجه عادلانه توزیع نمی شود.

 *اساتید ما به دانشجویان یاد بدهند که اگه چیزی را نمی دانند به جای اینکه بگویند معلوم نیست بگویند نمیدانم؟ تا کسی که علاقه مند هست بداند برود دنبال آن و بداند.

 *ما در سال 1389 با توجه به افزایش قیمت نفت نسبت به پیش بینی در بودجه و با توجه به عدم تامین سایر درامدهای پیش بینی شده در بودجه، امسال 13 هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم.

 *چه اتفاقی می افتد وقتی میزان تصور مردم از میزان درآمد نفت با واقعیت وفق نمیدهد؟

مردم براساس تصورشان توقع میکنند. این توقع برآورده شدنی نیست. اگر به جای مسئولین فعلی معصومین هم می آمدند سرکار با این بودجه نمیتوانستد این توقعات را برآورده کنند.

با این توقع یا ناکارآمدی و یا تصور فراگیری فساد در ذهن شکل میگیرد. که این توهم موضع ایجاد میکند.

همین مسئله باعث میشود دشمن از این توقع و توهم سوء استفاده بکنند.

 *توزیع عادلانه بودجه لازم است اما کافی نیست. ما باید برویم به سمت تولید در کشور.

 *توهم زدایی در رابطه با درآمد نفت و بودجه دولت جزو اوجب واجبات است.

 *لازم هست ما برویم به سمت تولید ثروت در کشور. که این مطلب در شعارهای سال و نام گذاری سال ها توسط مقام مظم رهبری در سالهای مختلف مشاهده می شود. که اگر شعارها عملی می شد و همت مضاعف، کار مضاعف را انجام می دادیم و ساعات کار مفیدی اداری را از یک ساعت فعلی به دو ساعت افزایش می دادیم اصلا دشمن امیدی به تاثیر تحریم ها پیدا نمی کرد.

 *اگر امسال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ترجیح کالای ایرانی به کالای خارجی، اصلاح سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی را عمل نکنیم هیچ چاره ای نداریم سالهای بعد را اقتصاد ریاضتی نام گذاری بکنیم.

خیلی ها تصور میکنند مخاطب شعار رهبری فقط مسئولین هستند.

اگر ما اینها را عمل میکردیم جزء پیشرفته ترین کشورهای جهان بودیم.

*آمریکای ثروتمند، 7 روز تعطیل مناسبتی در طول سال دارد، اروپا 6 الی 16 روز حداکثر و ما 24 روز بود که مقام معظم رهبری فرمودند این همه تعطیلات به اقتصاد کشور اسلامی لطمه میزند که رئیس جمهور رفتند مجلس و می خواستند بکنند 26 روز که نتوانستند کردند 25 روز.

 *چه کسی گفته است ما به مناسبت 13 فروردین کشور را تعطیل کنیم؟ حضرت امام خمینی (ره) فرمودند 15 خرداد تا ابد عزاست نگفتند تا ابد تعطیل هست. چه کسی گفته است هر عزا و جشنی را ما باید تعطیل بکنیم؟

من نقد داشتم که ما روز شهادت حضرت زهرا رو تعطیل بکنیم. من در منطقه ای می شینم که می بینم تعطیلات چه کار می کنند.

 *آیا نمی شد بگوئیم به مناسبت شهادت زهرا سلام الله علیها دو ساعت در روز بیشتر کار کنیم و پولی که حاصل شد را صرف عفاف و حجاب بکنیم؟ صرف خانوادهایی که توان تامین هزینه ازدواجشان را ندارند بکنیم؟

 * دفتر پژوهشهای مجلس اعلام کرد که تعطیلات رسمی کشور بشود 16 روز. رئیس مجلس آمد تکذیب کرد که همچین قصد و برنامه ای نداریم. چرا؟ چون دید اگر در جامعه مطرح می شد که مجلس می خواهد تعطیلات را کم بکند  این یک سومی هم که در این دوره رأی آورده اند، رای نمی آوردند.

 *این از تعطیلات، این از ساعت مفید کاریمان، آن از اسرافمان که در دنیا جزء کشورهای سرآمد هستیم. بعد میخواهیم اقتصادمان پیشرفت بکند. بخدا این پیشرفتی هم که در این شرایط  کرده ایم معجزه است.

 *ما همه عضو یک تیم هستیم، ملت ایران تماشاچی نیست در مسائل اقتصادی. سایر کشورها تماشاچی هستند. مملکت مثل قطاری نیست که حکومت لوکوموتیو آن باشند و مردم مسافرهایی که بنشینند در واگن ها و حکومت آنها را بکشد. مملکت مثل کشتی پارویی است که حکومت کاپیتان آن هست و ما همه پارو زن آن هستیم.

 *همه باید از خودشان سوال بکنند که چشم انداز 1404 چگونه تحقق پیدا خواهد کرد؟  چگونه میتوان به پیشرفت نائل آمد؟ چگونه می شود بر توطئه ها نائل آمد؟

 *نقش من چیست؟

 *یکی از اهداف تبیین چشم انداز، ایجاد انگیزه است در حالی که ما هیچ تلاشی برای ایجاد انگیزه نمی کنیم. همه منتظر هستند و میگویند مدیریت ها. من نمیگویم مدیریت ضعیف نیست یا اشکالی ندارد.

 *آیا توزیع عادلانه ثروت  در کشور صورت میگیرد؟

بنده مواردی را می شناسم که افتضاح و ظلم فاحش هست، بی عدالتی کامل. اما این بی عدالتی مطلوب ملت هست و اگر کسی بخواهد بیاید با این بی عدالتی برخورد بکند، تقریبا همه با او برخورد میکنند.

*برای مثال در حال حاضر قیمت تمام شده بنزین، گازوئیل و نفت سفید برای کشور لیتری 2644 تومان است. که این برای همه مردم هست. البته درآمد حاصل از فروش گازوئیل و نفت سفید بیشتر از فروش بنزین می باشد چونکه نفت سفید و گازوئیل گرانتر از بنزین هستند.

 *ما چه حقی داریم که این بزنیم را بفروشیم لیتری 400 یا 700 تومان؟ مگر این مال همه مردم نیست؟ مگر این مال کپرنشین ها هم نیست؟

پس هر کسی ماشین دارد با توجه به بنزین سهمیه ای سالانه 1.6 میلون تومان در سال دریافت میکند در حالی که کسی که ماشین ندارد از این حق محروم هست.

 *یک خانواده فقر از کمیته امداد ماهیانه 80 هزار تومان دریافت میکند در حالی که کسی که یک بار باک ماشین خود را با 50 لیتر بنزین آزاد پر میکند فقط 100 هزار تومان یارانه دریافت میکند. کجای این عادلانه است؟ جالبتر هم اینجاست که همه هم دارند از این دفاع میکنند.

 *سرانه ی تحصیل سالانه یک دانشجوی لیسانس در دانشگاه های دولتی 3 میلیون تومان در سال است.

چه کسی گفته روز دانشجو روز مطالبات دانشجوئی است؟ چرا هفته دولت هفته پاسخگوئی دولت هست، هفته قوه قضائیه هفته پاسخ گوئی  قوه قضائیه است؟ روز دانشجو هم باید روز پاسخگویی باشد که حق چند نفر رو گرفتند و دادند به شما که تحصیل بکنید، چکار کردی؟ چطوری وقتت را گذراندی؟

 *خیلی نامردی است که با پول کشور درس بخوانی و مدرک بگیری، به محض اینکه کانادا پیشنهاد بهتر بدهد بلند شوی و بروی آنجا.

 *دانشجویان همه اش دنبال پیدا کردن کار هستند. دانشجو نباید دنبال پیدا کردن کار باشد، باید دنبال ایجاد کار باشد، ایجاد شغل باشد. به نظر من خرج دانشجویان دولتی را پشت کنکوری ها و کسانی که در کنکور قبول نشده اند و دانشجویان دانشگاه آزاد می دهند. چون آنها نتوانستند راه بیابند به دانشگاه دولتی و دارند هزینه تحصیل را خودشان می دهند.

 *در سایر کشورها بدون توجه به وضعیت معیشتی مردم  بابت هر لیتر سوخت مالیات گرفته میشود .

 *دهک اول جامعه قبل از هدفمند سازی یارانه ها چیزی نزدیک به 40 برابر بیشتر از دهک آخر جامعه یارانه دریافت می کردند که این مبلغ بعد از مرحله اول هدفمند سازی به 30 برابر کاهش یافته است.

بخش پایانی جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص  یافت و به تعدادی از سوالات شرکت کنندگان توسط دکر قدیری ابیانه پاسخ داده شد.

۹۱/۰۹/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">