پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۲۹ ق.ظ

۶

اهمیت خدمت سربازی بانوان ایرانی

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۲۹ ق.ظ

نظر یکی از مخاطبان در خصوص  خدمت سربازان بانوان ایرانی:

 سابقه خدمت سربازی در کشور ما به سالهای 1304 می رسد که رضا شاه برای خلاصی از نیروهای پراکنده وابسته به ایلات و عشایر و ایجاد یک نیروی متحد الشکل سربازی اجباری را ایجاد کرد. مدت خدمت سربازی اجباری 18 ماه بود که به بهانه کاهش زاد و ولد و کمبود نیرو مدت آن از 18 ماه به 21 ماه برای کسانی که کار نظامی انجام می دهند و 24 ماه برای کسانی که در قالب طرح هایی مثل امریه به کارهای غیر نظامی می پردازند افزایش یافت و سربازی 18 ماهه شد 21 ماه ؛ در حالیکه اگرسربازی برای زنان هم اجراشود و آنها هم در خدمت سربازی وارد می شدند تعداد نیروهای در اختیار نظام وظیفه 2 برابر می شد و در نتیجه مدت سربازی نصف می شد یعنی سربازی می شد 9 ماه !

و درضمن بسیاری از این رقابتهای ناعادلانه بین زنان و مردان جامعه در عرصه تحصیل و اشتغال از بین می رفت ؛ چون سالهاست در ماراتون ورود به دانشگاه و بازار کار پسران زیر سایه سربازی هستند اما دختران بی خیال آن بدون رقیب و با استفاده از رانت معافیت از سربازی و نبود رقیب بهترین و بیشترین فرصتهای تحصیل در دانشگاه و استخدام دولتی را به خود اختصاص داده اند.

زنان سرباز می توانند کارهای بهداشتی، درمانی ،خدماتی و اداری را انجام بدهند مردان سرباز هم کارهای سخت تر نظامی و انتظامی و مرزبانی را . امروزه وقتی ما دکتر و مهندس مکانیک و برق و عمران و راننده کامیون و اتوبوس شرکت واحد و وزیر و وکیل و تاجر و کارخانه دار و گاودار نمونه و حتی بسیجی و پلیس زن داریم چرا سرباز زن نداشته باشیم؟

البته الان پسرانی که به سربازی می روند اینگونه نیست که همه اسلحه دست گرفته باشند و مشغول جنگ تن به تن با دشمن باشند بسیاری از انها امریه می گیرند و در نهادهای مختلف کار غیر نظامی انجام می دهند یا در آموزش و پرورش بکار معلمی می پردازند. فارغ التحصیلان رشته های پزشکی نیز در تمام طول خدمت سربازی به ارائه خدمات پزشکی مشغول می شوند که انجام این کارها برای زنان نه منع شرعی و عرفی دارد و نه منع قانونی.

بی توجهی به موضوع خدمت سربازی و آموزش نظامی زنان در حالی است که طبق تبصره یک ماده یک قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 63 نیروهای مسلح موظف شده اند در اسرع وقت امکانات آموزش نظامی را برای زنان جامعه فراهم کنند که تا به امروز این قسمت قانون اجرایی نشده. یعنی 28 سال از تصویب این قانون می گذرد اما هنوز این اسرع وقت عملی نشده است! ومعلوم نیست زنان و وکیل مدافعان حقوق زنان و آنها که همه جا خواهان حضور حداکثری زنان در تمام عرصه های اجتماعی هستند و حتی محدودیت برای زنان در رشته های سختی مثل معدن را بر نمی تابند چرا در باره این محرومیت 90 ساله زنان از حضور اجتماعی در عرصه خدمت سربازی سکوت کرده اند؟ سخت ترین کار سربازی کار نظامی و انتظامی می باشد که آنرا نیز زنان پلیس انجام می دهند و کسی نمی گوید در انجام آن ناتوان هستند یا برای آن منع شرعی و قانونی وجود دارد. ( جالب است که در همان نظام وظیفه نیز تعداد زیادی پرسنل زن استخدام شده اند که پسران برای رفتن به سربازی باید از زیر دست آنها رد شوند!!)

زنان در صدراسلام نیز در جنگها شرکت می کردند و به پرستاری و درمان مجروحان می پرداختند و یا بر شتری می نشستند و با خواندن اشعار حماسی مردان خود را به جنگ تشویق می کردند. از سال تحصیلی گذشته برای اولین بار درس آمادگی دفاعی برای دختران در برنامه درسی مدارس دخترانه قرار گرفته است که احتمالا مقدمه ای است برای اجباری شدن سربازی برای زنان !

البته بهتراست ما ارتش حرفه ای داشته باشیم اما وقتی مسئولان همچنان بر سربازی اجباری به شیوه سنتی پافشاری می کنند و آن را برای تامین امنیت کشور ضروری می دانند دلیلی ندارد هزینه این تامین امنیت را فقط مردان بپردازند و آنها 2-3 سال عمر و جوانی خود را(با در نظر گرفتن معطلی های اعزام و سایر زمانهای مرده ای که سربازی برای جوانان فراهم می کند) صرف تأمین امنیت کشور نمایند و در همان حال فرصتهای آموزش و اشتغال آنها در اختیار زنان معاف از سربازی قرار بگیرد لذا بهترین کار در این شرایط تقسیم مسئولیت بین تمام اقشار جامعه و کاهش مدت سربازی و کاهش آسیب های ناشی از آن با اصلاح شیوه اجرای سربازی و از جمله اجباری شدن آن برای زنان جامعه و تجدید نظر در نوع مجازات غیبت از سربازی می باشد.( مجازاتی بجز محرومیت از حق تحصیل و استخدام و سایر محرومیت های اجتماعی ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی.)

(البته اگر روزی سربازی اصلاح شود و برای آن امتیازات و حقوق مناسبی در نظر گرفته شود آن موقع است که سر و کله زنان پیدا می شود و آن وقت است که زنان و گروه های فیمینیست خواهان سربازی می شوند و حتی به دنبال تبعیض مثبت برای جبران محرومیت های 90 ساله خود خواهند بود اما الان که سربازی فقط محدودیت و مسئولیتی بدون حقوق است پای خود را کنار کشیده اند).


به نقل از سایت منصوره صامتی / کارشناس فرهنگ و رسانه ( http://paradox.blog.ir )
ایجاد خدمت وظیفه برای زنان راهکار اصلاح ترکیب جنسیتی دانشگاه
۹۲/۰۵/۱۰

نظرات  (۶)

انسان تا آخر عمرش مجرد بماند بهتر است با کسى ازدواج کند که عامل و بستر یک زندگى مرده را برایش مهیا کند.و نبود درک و فهم یعنى مرگ زندگى دو نفر.مدرک درک نمیاره اما سربازى به مرد درک میده.سربازى به مرد جرات؛غیرت؛درک؛احساس مسئولیت؛تحمل؛صبر؛استقامت؛شکستن غرور به خاطر اینکه باید جلو برخى ها سر تعظیم پایین بیاورند جفت پا بزنه و مهم تر از هر چیزى پوشیدن آن لباس و کوتاهى موها؛هر کدام از این امور بر زندگى یک پسر چقدر تاثیر گذار است.اما 2سال زیاد است مثلا 1سال براى مجردها و 9ماه براى متاهل ها آن هم با فراهم آوردن برخى پاداش ها و اینکه مرد روزهاى فرد شب کار و روزهاى زوج روز کار کند حتى اگر عجب شیر محل خدمتش باشد.در این صورت زن و شوهر در کنار هم زندگى میکنند و آن حقوق کم سربازى هم به زن میگوید درست خرج کن.حال براى زن هم کلاسى بگذاریم که به او بفهماند اول خانواده و آخر هم خانواده. درباب ازدواج هیچ وقت فراموش نکنید خدا خاک زن و شوهر رو از یکجا برمیداره.زندگیو چقدر براى خودمون سخت و ناهموار کردیم و این یعنى نبود شناخت صحیح از زندگى و افراد.استاد به شما توصیه میکنم که حتما کتاب زن در اسلام و غرب دکتر محمد حسن قدیرى ابیانه را قسمت ضرب المثل ها و اوایل آن را بخوانید.)
سلام.بنده یه سوال میپرسم(آقایان چرا سربازى میروند؟)بنده جواب میدهم یک دلیل آمادگى جهت جهاد است یک دلیل پختگى شخص؛براى نشستن طرف مقابل چند کلیدواژه موجود است امام خمینى میفرمودن بسم الله بعضى ها میگن یاالله بعضى ها میگن بفرمایید بعضى میگن بشین پا نشو...خب باهم چه فرقى دارن؟ایده ى اینکه خانم ها هم مانند پسران سربازى بروند اما در شهر خودشان ...خوب است اما به نظر بنده لفظ سربازى باعث سوء تفاهم میشه نگیم سربازى یه لفظ متناسب و مناسب ظرفیت و گنجایش خانم ها بیان بشه همین امر خودش باعث وجه افتراق و رفع تبعیض میشه.گشت ارشاد یک نیرو است جهت حفظ امنیت براى جامعه بخصوص زنان که درصورت بد حجابى این امنیت زیر سوال خواهد رفت و در هرکشورى این نیرو فعال است اما انتخاب اسم و معرفى این نیرو بر روى تفکر و اقناع و پذیرش مردم تاثیر گذار است.دوم مشکل کجاست سن ازدواج یا تحصیل خانم؟سربازى مشکل نیست بزرگترین مشکل توقع است دیدگاه اشتباه درباب زندگى زناشویى است مثلادوره ى آموزشى اگر عملى مثل تدریس یا کارآموز اونم در حیطه ى برگزارى کارگاه هاى آموزشى که براى زندگى آینده ى خانم و خانواده مثمرثمر باشه خیلى خوبه چراکه نه.یامثلا دوره هاى آموزشى اولیه پرستارى یا روانشناسى ؛مطالعات زنان و خانواده یا...مثل تشکیل حوزه دانشجویى براى بچه هاى فنى ما نباید ازدواج دانشجویى رو فراموش کنیم و البته معضلاتى را که به همراه دارد اکثر دخترها بعد از ازدواج خودشونو وقف زندگى میکنن ادامه تحصیل نمیدن گاها به خاطر همسر یا فرزندشان کار نمیکنند.اماپسرا خیر فرصت براشون مهیا میشه براى ادامه ى تحصیل.چراپسرا میرن سربازى الان که جنگ و درگیرى نیست بهتر نیست بررسى این امر را در راز مکلف شدن دختران قبل از پسران بررسى کرد واقعا سربازى انسانو مرد بار میاره پخته میشن.اینکه یک خانم بشینه همسرآینده مدرک دکترا داشته باشه سربازى هم برودشغل و پس انداز داشته باشد.خب اولا آن خانم لقمه ى حاضرى میخاهد زندگى را فقط به خاطر ظاهر قضیه میخاهد.زندگى بدون دغدغه باعث به وجود اومدن مشکلات غیر قابل جبرانى مى شود که منجر به طلاق خواهد شد سربازى براى یک زوج فرصتى است براى قدر دانستن یکدیگر و براى مجرد قدر دانستن خانواده و محیط آن شانیت دختر و پسر به مدرک نیست که در این صورت هم دختر باید منتظر یک پیر پسر باشد.البته تمام مسئله هم دختر نیست.نمیشود صرف ازدواج کردن دست به انتخاب نادرستى زد که بادغدغه ى دختر هم خوانى ندارد.
به سمیه خانم می گم که اگر مردا بمیرن کی بیاد خواستگاری شما. شما هم توقعاتتان را کم می کنید یا شما باید برج توقعات باشید.
پاسخ:
در مورد بار اول که کنکور می دهند باید رقابت برابر ر باشد یعنی هر کس بیشتر درس خواند او به دانشگاه برود. اما تبعیض از آ«جا آغاز می شود که مردها باید بروند سربازی ولی خانم ها ادامه به تحصیل می دهند و دانشگاه ها را تسخیر می کند. بعد هم توقع دارند خواستگاری با تحصیلات برابرب یا بالاتر داشته باشند و نصفشان می مانند بی شوهر و بعد دانشگاه های ما می شود محل رقابت خانم ها برای جلب نظر آقایان دانشجو و روز به روز این رقابت ابعاد بالاتری می گیرد و تشخیص اینکه اینجا دانشگاه است یا سالن مد قدری مشکل می شود. 
تا کور شود هر آنکه نتواند دید! بمیرین درس بخونین دانشگاه قبول بشین و تواناییهاتون رو افزایش بدین و توقعاتتون رو کم کنین که بتونین کار خوب پیدا کنین.
با این کشور مرد سالاری که ما داریم همین معافی از سربازی رو هم نمیتونین به ما ببینین حسودا!!!!!

دیگه هیچ حرفی برای گفتن نذاشت که این جا بنویسمش

دمت گرم که حوصله کردی این همه وقت گذاشتی نوشتی

آقا حرف دل ما رو زدی به خدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">