پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۵۴ ب.ظ

۱

برخی از اصولگرایان در دام اصلاح‌طلبان گرفتار شدند.

مهمترین رسالت دانشجو آرمان‌گرایی و ولایتمداری استمردم حق دارند اگر نمایندگانشان از صلاحیت افتادند نسبت به انتخاب نماینده جدید اقدام کنند. اگر این حق در مورد مجلس ششم اتفاق می افتاد فرصت خیانت بیشتر به آنها داده نمی شد.

مردم حق دارند حتی رئیس جمهور یا دولت را تغییر دهند. منتهی برای اعمال این حق ضوابطی وجود دارد.

مثلا مجلس می تواند به نمایندگی از مردم به کلیت دولت رای عدم اعتماد دهد و آن را ساقط کند اما نمی تواند رئیس جمهور را عزل نماید بلکه می تواند رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور بدهد ولی عزل وی موکول به تصمیم رهبری است.

مجلس به عنوان نماینده مستقیم مردم و رهبری به عنوان منتخب غیر مستقیم مردم به واسطه انتخاب نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری این حق را اعمال می کنند.

مردم حتی می توانند به واسطه مجلس خبرگان رهبری نسبت به عزل رهبری اقدام نمایند.

اما آیا مردم حق ندارند نسبت به عزل نماینده هاشان در مجلس اقدام نمایند. اگر افراد یا جمعی از آنان به کشور خیانت کنند و یا صلاحیتشان را از دست بدهند نباید مردم بتوانند آنها را تغییر دهند؟!

در کشورهای مختلف برای تحقق این حق امکان انتخابات زودرس مجلس را پیش بینی کرده اند و برای اینکه در فاصله تصمیم به برگزاری انتخابات تا برگزاری مجدد آن سوء استفاده ای رخ ندهد مجلس را موقتاً منحل  می کنند تا در فاصله کوتاهی امکان برگزاری انتخابات باشد. طبیعتاً اختیار اعلام برگزاری انتخابات زودرس را بالاترین مقام کشور در دست دارد.

لذا در ایران نیز باید امکان انجام انتخابات زودرس و مراجعه زودهنگام به آراء مردم برای انتخاب نمایندگانشان وجود داشته باشد.

طبیعتاً اختیار این امر نمی تواند در دستان رئیس جمهور باشد زیرا قوا از هم مستقل و در عین حال زیر نظر رهبری هستند و همان‌طور که مجلس نمی تواند رئیس جمهور را عزل نماید، رئیس جمهور نیز نمی تواند مجلس را منحل و اعلام انتخابات زودرس نماید. طبیعی است که چنین اختیاری در دستان رهبری باشد.

لذا اگر قرار باشد که انتخابات زودرس به عنوان حقی از حقوق مردم برای انتخابات زودرس در اصلاح قانون اساسی مد نظر قرار گیرد، تشخیص آن باید در دست رهبر نظام باشد کما اینکه اکنون نیز می توان با حکم حکومتی رهبری نسبت به انتخابات زودهنگام مجلس اقدام نمود. همچنانکه تصمیم نهایی در مورد عزل رئیس جمهور پس از اعلام عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور توسط مجلس و یا صدور حکم قضایی علیه وی توسط قوه قضائیه در دست رهبری است. اصلی که توسط حضرت امام (ره) در مورد بنی صدر اعمال و از ریاست جمهوری عزل گردید.

نباید انحلال مجلس برای برگزاری انتخابات زودهنگام توسط مردم را با مبحث انحلال اصل مجلس و به توپ بستن آن مقایسه نمود.

متاسفانه شخصیت های اصولگرا در دام اصلاح‌طلبان افتاده و با توجه به پیشنهاد انحلال مجلس برای برگزاری انتخابات زود هنگام توسط آقای حجاریان، به عکس‌العمل انفعالی افتاده و اصل چنین امکانی را زیر سؤال برده و آن را دیکتاتوری ارزیابی می کنند.

حال آنکه گرفتن مطلق حق مردم در عزل نمایندگانشان دیکتاتوری است و این فرصت را برای نامزدها فراهم می کند تا با فریب مردم وارد مجلس شورای اسلامی شده و تا چهار سال خیالشان راحت باشد که می توانند به هر اقدامی حتی مفاسد اقتصادی و یا اخلاقی دست بزنند، کما اینکه مجلس ششم راه خیانت به ملت را پیمود.

البته با قوانین فعلی، مجلس خودش می تواند با نمایندگان خاطی به صورت انفرادی برخورد کند لیکن در قانون اساسی برای کلیت نمایندگان به صراحت چیزی مشخص نشده است، هرچند با اتکای به اصل حکم حکومتی ولی فقیه می توان حتی عنداللزوم انتخابات زودهنگام نیز برگزار کرد. البته قطعاً عده ای در مجلس و بیرون از مجلس ممکن است چنین برداشتی از حکم حکومتی و اصل ولایت مطلقه فقیه نداشته باشند ولی تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای محترم نگهبان است.

اگر روزی مجدداً نوبت به اصلاح مجدد قانون اساسی فرا رسد پیشنهاد بنده این است که در راستای دفاع از حق انتخاب مردم و در راستای تضمین سلامت مجلس امکان مراجعه زودهنگام به آرائ عمومی و برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس شورای اسلامی به صراحت ذکر و تشخیص ضرورت آن به صراحت به رهبری واگذار شود.

این پیشنهاد را بنده در زمان اصلاح اول قانون اساسی کشور مطرح کردم و اینک نیز بر همان عقیده هستم.

خاطره پیشنهاد انتخابات زودرس مجلس در اصلاحیه اول قانون اساسی

ضمنا در سال 1381 در مورد ضرورت برگزاری انتخابت زودرس مجلس شورای ششم نسبت به موضع آقای بهزاد نبوی نائب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در این ارتباط پاسخ گفتم:

تأملی بر اظهارات آقای بهزاد نبوی

انتخابات زودرس پارلمان، راهی برای خروج از حاکمیت

ذیلا گزیدهای از مواضع قدیری ابیانه و آقای بهزاد نبوی ذکر می گردد:

اظهارات آقای نبوی در مورد همه پرسی

آقای بهزاد نبوی نائب رئیس مجلس ششم شورای اسلامی در مصاحبه با ایسنا که در روز 7/10/1381 در ایسنا و فردای آن روز در جراید کشور درج گردید، نظرات خود را در زمینه های مختلف بیان کرد. بخشی از آن مصاحبه به انتخابات زودرس مجلس مربوط می شد که در اینجا به آن اشاره می نمایم:

"آقای نبوی در بخشی از مصاحبه خود در مورد اظهار نظر برخی افراد مبنی بر پالایش نیروهای سیاسی در مجلس و دولت می‌گوید: ”جبهه اصلاحات فقط با رأی مردم پالایش می‌شود. ... اگر این حضرات مایلند بخت خود را بیازمایند، به یک همه‌پرسی تن در دهند تا معلوم شود مردم چه کسانی را پالایش خواهند کرد.“

 

پاسخ قدیری ابیانه به بهزاد نبوی

در پاسخ به این اظهارات آقای نبوی، قدیری ابیانه در مقاله ای که آن زمان منتشر شد (10/10/1381) پاسخی به این اظهارات داد. باید گفت که ایشان در سخنرانی‌های قبلی خود تأکید کرده‌اند که مردم از آنها روی گردانده‌اند.
اگر غیر از این را ادعا می‌کنند و واقعاً به آراء عمومی معتقدند و حق پالایش را برای مردم قائلند، بیایند و مراجعه زودرس به آراء عمومی جهت تجدید انتخابات مجلس شورای اسلامی را خواستار شوند، در بسیاری از کشورها، انتخابات زودرس برای تجدید انتخابات پارلمانی را انجام می‌دهند. آنها حتی مجلس موجود را تا انتخابات نمایندگان جدید منحل می‌کنند.
در ایران، در شرایط فعلی، نیازی به انحلال مجلس نیست. بلکه مراجعه زودهنگام به آراء عمومی برای پالایش مجلس توسط مردم می تواند کار ساز باشد. در صورت تصمیم به مراجعه زود هنگام به آراء عمومی برای تجدید انتخابات مجلس، مجلس فعلی تا تشکیل مجلس جدید می‌تواند به کار خود ادامه دهد. همان‌طور که در انتخابات معمولی نیز مجلس موجود در زمان برگزاری انتخابات مجلس جدید به کار خود ادامه می‌دهد."

شرط بهزاد نبوی برای برگزاری انتخابات زودرس مجلس

روزنامه قدس مورخ 18/10/1381: در پی درج پیشنهاد یک فعال سیاسی در همین ستون مبنی بر برگزاری انتخابات زودرس به جای انجام رفراندوم، پایگاه اینترنتی امروز به نقل از بهزاد نبوی نوشته است: ما کاملا آماده ایم این پیشنهاد را اجرایی کرده و با استعفای خود امکان برگزاری انتخابات زودرس مجلس را همزمان با انتخابات شوراها در نهم اسفند سال جاری فراهم کنیم.

وی گفته است شرط ما برای چنین کاری تایید صلاحیت کلیه نمایندگان فعلی و دیگر داوطلبان واجد شرایط قانونی است.

 

پاسخ قدیری ابیانه به شروط آقای نبوی:

انتخابات زودرس پارلمان، راهی برای خروج از حاکمیت 24/10/1381

در حالی که آقای عباس عبدی، طرح خروج از حاکمیت را به نفع مداخله نظامی بیگانه و در جهت فروپاشی نظام ارزیابی کرده، برخی از افراد افراطی مدعی اصلاح طلبی، همچنان بر طبل خروج از حاکمیت می کوبند!

باید راه قانونمند خروج از حاکمیت، برای کسانی که قصد خروج از حاکمیت را دارند و در عین حال قصد خروج بر حاکمیت اسلامی و نیت همراهی با آمریکا و اسراییل در تجاوز به ایران را ندارند هموار گردد.

برای کسانی که قصد خروج از حاکمیت (و نه خروج بر حاکمیت اسلامی) را دارند، لیکن مایل به فراهم آوردن زمینه سوء استفاده آمریکا برای مداخله نظامی نیستند، انتخابات زودرس پارلمانی برای مراجعه زود هنگام به آراء عمومی، می تواند راه و فرصتی مناسب برای خروج از حاکمیت باشد، زیرا می توانند از نامزدی مجدد خود برای انتخابات خودداری کرده و بدینوسیله از حاکمیت خارج شوند.در صورت برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی، نیازی به انحلال مجلس نیست و مجلس فعلی تا زمان رسمیت یافتن مجلس جدید می تواند به کار خود ادامه دهد و بدین طریق، هیچ وقفه ای در کار مجلس شورای اسلامی پیش نمی آید.

آقای بهزاد نبوی، اخیرا برگزاری انتخابات زودرس مجلس شورای اسلامی را موکول به تایید صلاحیت کلیه نمایندگان فعلی برای شرکت در انتخابات مجلس کرده است. چنین پیش شرطی نشان می دهد که آنها با اتکاء به تهدید خارجی علیه استقلال و تمامیت ارضی ایران، شعار خروج از حاکمیت را به عنوان یک بلوف سیاسی به منظور امتیاز گیری از حکومت به کار می گیرند و به مناصب حکومتی به شدت دلبسته اند و به هیچ وجه حاضر به ترک مصادر قدرت نیستند.

پیشنهاد آقای بهزاد نبوی، بدین معنی است که حتی نمایندگانی که پرونده گسترده فساد مالی دارند نیز باید بتوانند مجدداً خود را نامزد انتخابات مجلس کنند. این در حالی است که اخیرا حتی در کشور سلطنتی و فاسد انگلستان نیز قانونی وضع شده که نه تنها افراد درگیر در مفاسد مالی و اقتصادی حق نامزدی برای مجلس را نخواهند داشت، بلکه اینگونه افراد از پارلمان اخراج شده و مصونیت آنان لغو می گردد! حتی در صورت پذیرش پیش شرط غیر منطقی اعلام شده از سوی آقای بهزاد نبوی برای برگزاری انتخابات زودرس مجلس، ، باز هم یقینا حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، حاضر به پذیرش مراجعه زود هنگام به آراء عمومی نخواهند شد، زیرا آنها خود بهتر از دیگران، به نارضایتی عمومی نسبت به بی توجهی و عملکرد منفی مدعیان اصلاحات در شوراهای شهر و مجلس ششم، در ارتباط با معضلات اصلی کشور واقفند.

لذا تاکید آقای بهزاد نبوی بر پیش شرط غیر اصولی برای برگزاری انتخابات زودرس مجلس شورای اسلامی را نباید بیشتر از یک بلوف سیاسی دانست و در حقیقت باید این پیشنهاد را راه فراری برای پرهیز از مراجعه به آراء عمومی ارزیابی کرد.

با این حال، اگر چنانچه آقای بهزاد نبوی، هنوز هم مدعی است که همقطاران او حاضر به پذیرش مراجعه زود هنگام به آراء عمومی برای انتخابات مجلس هستند، که شیوه ای پذیرفته شده و مرسوم در سطح جهانی و جوامع دموکراتیک است، می توانند اجماع نظر گروه خود در باره آمادگی برای انتخابات زودرس پارلمانی را طی اطلاعیه ای رسمی اعلام دارند و البته می توانند در اطلاعیه خود، بر خلاف روال عادی در جهان، بر این موضع خود تاکید کنند که افرادی که دچار فساد اقتصادی شده اند نیز باید بتوانند نامزد انتخابات شوند.

البته آقای نبوی و همفکران او، هیچگاه به صورت جدی مایل نیستند در اوج نارضایتی مردم از عملکرد جناح مدعی اصلاح طلبی، به وادی مراجعه به افکار و آراء عمومی وارد شوند.

آقای بهزاد نبوی قبلا تاکید و اعتراف کرده است که مردم از عملکرد آن ها راضی نیستند و مجدداً به آنها رای نخواهند داد، اگر چه دوستان ایشان با نظر سازی های جعلی، در صدد القای عکس آن هستند.

۹۲/۱۰/۰۳

نظرات  (۱)

اشکال نه این حرف بلکه دموکراسی این است که به لطایف الحیل افکار عمومی را به مسیرهای دلخواه سوق میدهند
پاسخ:
آنچه در غرب رخ داده همین است که شما می گوئید. ظاهرا مردم حق رای دارند ولی با امکانات تبلیغاتی افکار عمومی را به سمت تصمیم گیری مورد نظر صاحبان ثروت سوق می دهند.
این نوع تبلیغات حتی علیه کشورهای دیگر و در افکار عمومی کشورهای دیگر رخ می دهد. مثل تبلیغاتی که غرب برای سوق دادن افکار عمومی در ایران به نفع جریان فتنه بکار گرفتند.
وجود ولایت فقیه در راس نظام و شورای نگهبان از موانع مهم برای سلطه عوامل استکبار و صاحبان زر وزور و تزویر در ارکان حکومتی مثل مجلس است اما این عوامل نیز به تنهایی کفایت نمی کند و هوشیاری مردم نیز لازم و ضروری است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">