رئیس سابق کمیته اطلاعات سنا: طراحی 11 سپتامبر از سوی بوش و عربستان برای تغییر رژیم در ایران بود+ متن انگلیسی
تابناک 21 شهریور 95: امروز سالگرد وقایع 11 سپتامبر سال 2001 است. وقایعی که به نظر بسیاری از تحلیلگران آن را نقطه عطفی در تاریخ سیاست خارجی می دانند و بسیاری تحولات قرن اخیر را به قبل و بعد از این وقایع تقسیم کرده اند. اکنون مصاحبه ای با باب گراهام، رئیس سابق کمیته اطلاعات سنا انجام داده ایم که جزئیات قابل توجهی را در مورد این وقایع و همکاری جورج بوش، دیک چنی و دولت عربستان سعودی در این ماجرا فاش کرده است.
نشریه Real News در مصاحبه با باب گراهام، رئیس سابق کمیته اطلاعات سنا ـ که شخصا در تحقیق و تفحص از وقایع یازده سپتامبر دخیل بوده ـ به موضوع نقش دولت بوش و دیک چنی در ماجراهای مرموز این واقعه پرداخته است.
در این مصاحبه، باب گراهام تأکید دارد که سفیر وقت عربستان سعودی در ایالات متحده از تمامی وقایع یازده سپتامبر مطلع بوده و در روزهای منتهی به 11 سپتامبر 2001 مرتب با بوش دیدار داشته، بدون آنکه در مورد این مسأله سخنی بگوید.
به گفته وی، تلاشی عامدانه برای عدم آگاهی از این ماجرا هم در دولت بوش و هم در مقامات سعودی به چشم می خورد.
هماهنگی گسترده حکومتی در ایالات متحده قبل از وقوع حوادث
باب گراهام می گوید: تمامی آژانس های حاکمیتی و مقامات دولتی در یک جهت هماهنگ برای مخفی نگه داشتن این ماجرا و ماهیت آن حرکت کرده اند؛ از کارمند فرودگاه اورلاندو که ورود اتباع سعودی به ایالات متحده را انکار کرده تا دولت بوش که اجازه خروج شمار بسیاری از شهروندان سعودی را بلافاصله بعد از وقوع حوادث داد تا هیچ گاه اطلاعات کافی در مورد اصل ماجرا در اختیار نداشته باشیم. قطعا بدون وجود یک رهبر و هدایت گر اصلی ـ که به همه اینها بگوید در کدام جهت حرکت کنند ـ این هماهنگی گسترده امکان پذیر نبوده است.
گراهام تأکید می کند، این هماهنگی در واقع قبل از وقوع حوادث صورت گرفته است. بعد از حوادث این هماهنگی از صورت حمایت از سعودی ها برای انجام عملیات به سمت مخفی نگه داشتن نقش آنها در نتایج وقایع پیش رفته است. وی صراحتا بیان می کند که بعد از وقایع 11 سپتامبر دولت ایالات متحده از یک تاکتیک فریب استفاده و کل سناریوی یازده سپتامبر را از نوع بازنویسی کرده تا نقش عربستان سعودی را به کل محو کند.
گراهام در پاسخ به اینکه منظور وی از یک رهبری منسجم و متمرکز برای هماهنگ ساختن نهادها و آژانس های حکومتی – که اگر از ماجرا اطلاع داشتند قادر به جلوگیری از آن بودند – چیست و چه کسی این رهبری را به عهده داشته است، می گوید: من فکر می کنم، این رهبر رئیس جمهور وقت ایالات متحده بوده است؛ تنها کسی که می تواند به همه نهادها و آژانس ها مستقیم دستور دهد، زیرا آنها در نهایت به خود شخص رئیس جمهور پاسخگو هستند.
پرل هاربور جدید و تغییر رژیم در ایران
در این بخش از مصاحبه، «پل جی» خبرنگار Real News تشریح می کند، در این صورت باید یک اشتراک منافعی بین سعودی ها، جورج بوش و دیک چنی و باقی نومحافظه کاران آمریکا وجود داشته باشد. وی این اشتراک منافع را به پروژه ای سری به نام «قرن جدید آمریکایی» ارتباط می دهد که مربوط به تغییر رژیم ایتدا در عراق، سپس در سوریه و بعد از آن در ایران است و سعودی ها به شدت به دنبال تغییر رژیم در ایران بوده و هستند.
وی با تشریح نفرت سعودی ها از شیعیان و ایران بیان می کند، این فصل مشترک بین سعودی ها و القاعده نیز هست و همچنین هدف غایی بوش و چنی نیز تغییر رژیم در ایران بوده و بارها در راه تلاش برای جنگ با ایران، ژنرال های آمریکایی از آن ممانعت کرده اند. در نتیجه، نیاز به یک اشتراک منافع بر سر چیزی بوده است که در پروژه قرن جدید آمریکایی از آن به «پرل هاربور جدید» یاد شده است – حمله ژاپن به بندر پرل هاربور آمریکا در دسامبر 1941 که منجر به ورود آمریکا به جنگ دوم جهانی شد.
از سخنان بیان شده در این مصاحبه، تنها یک نتیجه می توان گرفت و آن این که چنانچه این بیانات درست باشد ـ گراهام شخصا و مستقیم خود از مقامات ارشد تحقیق و تفحص از وقایع یازده سپتامبر بوده است ـ باید گفت یازده سپتامبر در نهایت سناریویی برای دولت بوش و با همکاری عربستان سعودی برای تغییر رژیم در عراق و سوریه و نهایتا ایران بوده است.
ملاحظات از قدیری ابیانه: مناسب است متن فوق به همراه متن اصلی و ترجمه آن برای همه جهانیان ارسال شود.
Paul Jay interviews Senator Bob Graham, former head of the Senate Intelligence Committee and co-chair of the Joint Inquiry into Intelligence Community Activities before and after the Terrorist Attacks of September 11, 2001, eight weeks after the release of the "28 pages" that the Bush White House had redacted from the joint inquiry's report.
PAUL JAY: I want to jump to something else, which we discussed in the previous interview. And that has to do with the role of the American government in this, particularly the Bush-Cheney administration. I'm going to play for you a little exchange we had in the previous interview.
JAY: [I]f you are right that Bandar knew this was going on, then he's sitting, meeting with his friend President Bush regularly in the days leading up to 9/11, and either not saying anything or somehow does. I mean, I know you know there's a lot of theory--and, I think, a lot of evidence that would at least require an inquiry--that there's a deliberate attempt not to know.
GRAHAM: Well, and also the fact that it was so pervasive, that virtually all of the agencies of the federal government were moving in the same direction, from a customs agent at an airport in Orlando who was chastised when he denied entry into the United States to a Saudi, to the president of the United States authorizing large numbers of Saudis to leave the country, possibly denying us--forever--important insights and information on what happened. You don't have everybody moving in the same direction without there being a head coach somewhere who was giving them instructions as to where he wants them to move.
JAY: So that includes before and after the events.
GRAHAM: Primarily before the event. After the event, it shifts from being an action that supports the activities of the Saudis to actions that cover up the results of that permission given to the Saudis to act.
JAY: So could you explain particularly this last couple of sentences, "Primarily before the event. After the event, it shifts from being an action that supports the activities to Saudis to actions that cover up the results of that permission given to the Saudis to act"? So can you elaborate on that?
GRAHAM: Let me say, I no longer use the words cover up to describe what's going on. I find more accurate the words aggressive deception. The federal government has attempted to rewrite the narrative of 9/11 in order to exclude the role of the Saudis from that horrific story.
JAY: I just want to focus on this line: "You don't have everybody moving in the same direction without there being a head coach somewhere who was giving them instructions as to where he wants them to move." And that's in reference to me talking about the various examples of American intelligence agencies that in fact did generate intelligence that could have prevented 9/11 if it had been followed up. And I had asked you if there was a deliberate culture created to the American intelligence agencies of not wanting to know, which in itself could prohibit the sharing of information that people talk about. So who's the coach?
GRAHAM: Well, I think the coach is the president of the United States. He's the only one who could have commanded agencies, from the Department of State to the Treasury Department, to the intelligence community, to the FBI and other law enforcement agencies, to all act in the same manner, because they are all ultimately responsible to the president.
JAY: If all this is true, what might have motivated it is a real convergence of interests between the Saudi regime and President Bush and Dick Cheney and the neocons around them. We know there's a document that comes out called Project for the New American Century, which essentially calls for regime change, first of all in Iraq, then in Syria, and the ultimate prize being Iran. And we know the Saudis are extremely motivated to try to overthrow the regime in Iran.
They hate the Iranians, and it frames itself as hating Shia. And it's certainly a convergence of interests between the Saudi government and al-Qaeda that hate Shia probably more than they hate America. And, of course, Bush-Cheney's stated objective was regime change in Iran. In fact, there was a time when they hoped to go to war with Iran, and perhaps only generals from the Pentagon stopped it from happening, that there was a real convergence of interests to create the conditions of what was called, in that Project for the New American Century, the need for a "new Pearl Harbor", that they're conniving in this. There's no other way to say it.
GRAHAM: A lot of intriguing questions. I hope that we will have some answers. I only hope we don't have to wait another decade and a half to get at the business of providing those answers.
End
DISCLAIMER: Please note that transcripts for The Real News Network are typed from a recording of the program. TRNN cannot guarantee their complete accuracy.
Daniel Robert "Bob" Graham (born November 9, 1936) is an American politician and author. He was the 38th Governor of Florida from 1979 to 1987 and a United States Senator from that state from 1987 to 2005. Graham tried unsuccessfully to run for the 2004 Democratic presidential nomination, but dropped out of the race on October 6, 2003. He announced his retirement from the Senate on November 3 of that year. Graham is now concentrating his efforts on the newly established Bob Graham Center for Public Service at his undergraduate alma mater, the University of Florida. He served as Chairman of the Commission on the Prevention of WMD proliferation and terrorism. Through the WMD policy center he advocates for the recommendations in the Commission report, World at Risk. Graham also served as co-chair of the National Commission on the BP Deepwater Horizon Oil Spill and Offshore Drilling and a member of the Financial Crisis Inquiry Commission and the CIA External Advisory Board. In 2011, Graham published his first novel, the thriller The Keys to the Kingdom.[1] Graham has written three non-fiction books: Workdays-Finding Florida on the Job; Intelligence Matters and America: The Owners Manual.
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=17225