پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۵ ق.ظ

۱

یک فعال سیاسی با بیان اینکه روزانه 20 میلیون لیتر سوخت از ایران قاچاق می‌شود، گفت: ایران برای مصرف سوخت کشورهای همسایه یارانه سنگینی را می‌پردازد.


محمدحسن قدیری‌ابیانه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، اظهار داشت: دولت یارانه پنهان سنگینی برای پایین نگه‌داشتن قیمت سوخت می‌پردازد که در حقیقت این یارانه‌ها و مبلغ کلان بر مصرف می‌افزاید که این امر سبب می‌شود مردم قدر سوخت را ندانسته و اسراف کنند. همچنین استفاده از انرژی خورشید و سایر انرژی‌ها در مقایسه با نفت سفید بشکه‌ای 7 دلار به‌صرفه جلوه نکرده و لذا با وجود آفتاب‌گیر بودن ایران رونق ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت نفت سفید بعد از چند بار افزایش به حدود لیتری 150 تومان و در هر بشکه 7 دلار رسیده است، در حالی که قیمت نفت خام 50 دلار در بشکه بوده، بیان کرد: روزانه 20 میلیون لیتر سوخت از ایران قاچاق می‌شود و این موضوع به این معنا است که ایران برای مصرف سوخت کشورهای همسایه یارانه سنگینی را می‌پردازد.

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: یکی دیگر از اشکالات موجود در یارانه پنهان این است که سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه خود در محاسبه مزیت اقتصادی دچار اشتباه شده و قیمت‌های یارانه‌ای را ملاک محاسبه قرار می‌دهند، درحالی‌که باید قیمت واقعی سوخت مورد محاسبه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری‌ها در سمت‌وسوی اشتباهی انجام می‌شود به‌نحوی‌که وقتی دولت قبل یارانه سوخت را کاهش داد کارخانه‌ها تقاضای کمک کردند و این موضوع نشان می‌دهد که محاسبات وضعیت اقتصادی درست انجام‌نشده است.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه واقعی نبودن قیمت سوخت موجب عدم شفافیت در مسائل اقتصادی شده است، افزود: متاسفانه در چهار سال گذشته هدفمندسازی یارانه‌ها و حرکت به‌سوی واقعی شدن قیمت‌ها انجام‌نشده و میزان افزایشی که قیمت سوخت داشته کمتر از میزان تورم بوده است.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: این مسائل نشان می‌دهد که نه‌تنها یارانه‌های پنهان حذف نشده، بلکه عملاً بر آن افزوده ‌شده و این در حالی است که نیاز است این سرمایه‌ها در جای بهتری نسبت به باک ماشین‌ها مانند اتمام طرح‌ها عمرانی، ایجاد اشتغال، طرح‌های نیمه‌تمام و... هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موانع پیشرفت کشور توهم عمده مردم و مسئولین در رابطه با میزان درآمد نفتی کشور است، افزود: اعداد بودجه در درآمد نفت نجومی است و همین باعث شده تا مردم بر این تصور باشند که اگر درآمدهای نفت درست هزینه شود و اختلاسی صورت نگیرد با آن می‌توان نیازهای کشور مثل مسکن، اشتغال، درمان، معیشت، رفاه و... را تامین کرد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا گفت: با احتساب درآمد 70 هزار میلیارد تومانی نفت در سال گذشته، جمعیت 80 میلیونی ایران و اینکه هرسال 12 ماه است به این نتیجه می‌رسیم که صادرات نفت به ازای هر ایرانی در هر ماه 73 هزار تومان بوده است و نه بیشتر، درحالی‌که کف تصور مردم یک‌میلیون تومان و در مواقعی به یک میلیارد تومان در ماه هم می‌رسد.

قدیری‌ابیانه بابیان اینکه این تصور که درآمدهای نفتی کفاف نیازهای نفت را می‌دهد موجب تنبلی اجتماعی شده است، ادامه داد: ایرانیان پس از مردم چند کشور عربی نفت‌خیز مطابق با معیارهای بین‌المللی تنبلی اجتماعی جزو اولین‌ها قرار دارند و این موضوع شایسته ملت ما نیست.

وی بیان کرد: همچنین تعطیلات مناسبتی در ایران 27 روز، در آمریکا 7 روز، انگلیس 8 روز و فرانسه و آلمان 10 روز است که این مسئله بر میزان تنبلی اجتماعی ایرانیان افزوده است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک بابیان اینکه چند نرخی بودن ارز یکی دیگر از مشکلات کنونی کشور است، افزود: این موضوع منشا فساد و رانت‌خواری شده است و باید سیستم بانکی به سمت تک‌نرخی و شناور شدن نرخ ارز حرکت کند که در این صورت زمینه فساد در این رابطه از بین خواهد رفت.

قدیری‌ابیانه اظهار داشت: امروزه مسؤولین نسبت به این امر واقف هستند اما وقتی مسؤولیت به دست خودشان می‌افتد و خود صاحب امضاهای طلایی می‌شوند تمایلی به انجام وعده‌ها در این رابطه ندارند.

http://8tag.ir/news/11150545512089393059-8334507519882810263

۹۶/۰۷/۱۴

نظرات  (۱)

ایران برای صادرات مجانی گاز به امارات و ترکیه و امثال آن چقدر یارانه می پردازد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">