پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۰۱ ب.ظ

۹

درس های انتخابات 92

شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۰۱ ب.ظ

باسمه تعالی

درس های انتخابات 92

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

عناوین:

الف: عوامل پیروزی دکتر حسن روحانی در اتخاذ مواضع؛

ب: نقش عملکرد دولت احمدی نژاد؛

ج- حمایت کارگزاران و به اصطلاح اصلاح طلبان از روحانی؛

د - تعدد نامزدهای اصولگرا و تردید اصول‌گرایان در انتخاب گزینه اصلح؛

هـ - توسل به سیاه نمایی؛

چه باید کرد؟

حماسه سیاسی؛

دعا برای روحانی؛

هشدار به اصول‌گرایان؛

آمادگی برای پیروزی در انتخابات‌های بعدی؛

متن:

حماسه سیاسی با شرکت گسترده مردم در انتخابات آنهم در کمال آرامش و نظم و امنیت محقق گردید و مردم با شرکت گسترده به دعوت مقام معظم رهبری لبیک گفتند و رای خود را به صندوق ریختند.

شرکت در انتخابات در حقیقت رای به جمهوری اسلامی و اعلام اعتماد به مکانیسم رای گیری در کشور و بی اعتنایی به ادعای دروغین تقلب در انتخابات سال 1388 می‌باشد.

تحقق حماسه سیاسی را به مقام معظم رهبری و به ملت ایران و نیز به جناب آقای روحانی که توانستند اعتماد اکثریت رای دهندگان را به خود جلب نمایند تبریک عرض می‌نمایم.

در ارزیابی انتخابات نکات زیر قابل توجه است.

الف: عوامل پیروزی دکتر حسن روحانی در اتخاذ مواضع

در حقیقت مردم به نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو جامعه روحانیت مبارز رای دادند.

مهم‌ترین عامل پیروزی روحانی و جلب آراء توسط ایشان عوامل زیر بود و می‌توان عمده رای ایشان را به این عوامل نسبت داد:

1-       استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری در فیلم‌های تبلیغاتی و سخنرانی‌های خویش در تایید ایشان در گذشته.

2-       بر تن داشتن لباس روحانیت و حتی نام روحانی و اینکه خود را مدافع سرسخت اصول اسلامی معرفی کرد. لباس روحانیت بویژه برای روستائیان و شهرستانی ها نشانه پایبندی به اسلام تلقی گردید.

3-       طرح شعار اعتدال و تاکید بر پیروی از ولایت

4-       تاکید بر نمایندگی مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی

5-       تهیه فیلم تبلیغاتی قوی توسط ستاد ایشان.

6-       کناره گیری به موقع آقای عارف به امید اینکه بخشی از اصولگرایان نیز به وی روی آورند. قطعا بخش قابل توجهی از کسانی که به آقای روحانی رای دادند افرادی هستند که اگر عارف باقی می ماند به او رای می دادند.

ب: نقش عملکرد دولت احمدی نژاد

احمدی نژاد با عملکرد خود در دور دوم ریاست جمهوری و حمایت از جریان انحرافی و سوء استفاده از امکانات دولتی در تبلیغ نامزد جریان انحرافی و خانه‌نشینی 11 روزه و عدم پیروی از مقام معظم رهبری و افراط‌گرایی‌ها، در حالی که با شعار ولایتمداری و اصول‌گرایی بر سر کار آمد بود این نگرانی را ایجاد کرده بود که نکند سایر مدعیان اصول‌گرایی نیز روش او را ادامه دهند.

ج - تعدد نامزدهای اصولگرا و تردید اصول‌گرایان در انتخاب گزینه اصلح:

تعدد گزینه‌های اصولگرا و مزیت‌های هر یک بر دیگری در جنبه‌ای مختلف موجب شد سازمان‌های مورد وثوق مردم و نیز افراد اصول‌گرا در پیوستن به ستاد تبلیغات نامزدها مردد و در نتیجه تا حدودی منفعل بمانند. مثلاً تردید بین ولایتی یا جلیلی موجب شد، جامعتین نتوانند به جمع بندی برسند.

خود بنده تا پایان مناظره‌ها بین آقایان ولایتی و جلیلی دچار تردید بودم و فقط بعد از آن بود که به نتیجه رسیده و حاضر به سخنرانی به نفع جلیلی شدم. البته بنده قبل از این تصمیم نیز سخنرانی کرده و هر دو گزینه را مناسب معرفی می‌کردم.

بنده در تبلیغات خویش از همه گزینه‌های اصولگرا دفاع کرده و آنها را صالح معرفی و بر گزینه‌های اصلح تاکید می‌کردم.

اگر آراء روحانی قدری کمتر بود و به دور دوم کشیده می‌شد، این تردیدها برطرف شده و اصول‌گراها متحد به فعالیت می‌پرداختند و امکان پیروزی رقیب روحانی هر کس که باشد بیشتر می‌شد.

هر چند قبلاً بنده بر ضرورت کناره‌گیری اصول‌گراها به نفع یک نفرشان تاکید می‌کردم اما با مشاهده رشد آراء آقای روحانی در روز پنجشنبه، کناره گیری آنها را به صلاح نمی‌دانستم. زیرا مثلاً اگر آقای ولایتی و یا آقای قالیباف به نفع آقای جلیلی کنار می‌رفتند معلوم نبود که همه طرفدارن آنها به نفع جلیلی رای دهند و ممکن بود برخی از طرفداران آنها به سمت روحانی جذب شوند و همین امر به پیروزی یک ضرب روحانی کمک می‌کرد.

د - تأثیر خودتخریبی اصول‌گرایان در پیروزی روحانی

1-       تخریب و تضعیف نامزدهای اصولگرا در مناظره های تلویزیونی و ناتوان و ناکارآمد جلوه دادن یکدیگر بویژه توسط آقایان ولایتی، جلیلی و قالیباف. فقط آقای حداد عادل از این جنبه سرفراز بیرون آمد.

2-       عدم توافق بین نامزدهای اصولگرا حتی در 2 + 1 علیرغم توافق قبلی.

3-        تهیه فیلم‌های مستند ضعیف تبلیغاتی توسط آقایان ولایتی و جلیلی

هـ - توسل به سیاه نمایی:

برخی نامزدها برای رای آوردن به سیاه نمایی روی آوردند و وضع موجود را بسیار سیاه جلوه دادند و این سیاه نمایی عده‌ای را به گزینه تغییر سوق داد.

چه باید کرد؟

اینک آقای دکتر روحانی رئیس جمهور ایران شده است. او رئیس جمهور همه ایرانیان است و نه فقط رئیس جمهور کسانی که به او رای داده‌اند.

ما اصول‌گرایان باید به رای اکثریت مردم تمکین کنیم و رئیس جمهور و دولت را یاری نماییم تا بتواند کشور را به بهترین وجهی اداره نماید. نباید مثل به اصطلاح اصلاح طلبان باشیم که شعار جمهوریت و جامعه مدنی و مردم سالاری سر دادند و وقتی رای نیاوردند نشان دادند که هیچ احترامی برای آراء و افکار عمومی و مردم ایران قائل نیستند و با فتنه ای که به بار آوردند ایران را از بهره برداری در سطح روابط بین الملل از آراء بالای شرکت کنندگان محروم کرده و دشمن را به تأثیر توطئه‌هایش امیدوار کرده و از این طریق موجب بروز تحریم‌ها و بروز مشکلات معیشتی برای مردم شدند و حتی برخی از آنها به غربی‌ها پیغام می‌دادند که با تحریم از مردم ایران انتقام بگیرند.

اصولگرایان نشان داده و می دهند که علاوه بر اسلامیت نظام نسبت به جمهوریت نظام نیز پیایبندند.

حماسه سیاسی

حضور گسترده مردم در انتخابات بخش مهمی از حماسه سیاسی را محقق گرداند.

باید از این حماسه‌ای که آفریده شده استفاده کرده و دولت باید این گشتردگی حضور و حمایتی که مقام معظم رهبری طبق سنت همیشگی در حمایت از منتخب مردم اعمال خواهند نمود استفاده کرده و از اعتدال خارج نشده و امید کسانی را که به او رای داده‌اند را ناامید نسازد و بتواند در روابط بین الملل از آن استفاده کند.

عاقبت روحانی:

باید آرزو کنیم که آقای روحانی به گونه ای عمل کند که با مشاهده آثار مثبت آن در آینده بتوانیم بابت رای آوردنش خدا را شکر کرده و مخالفت خود با رای به او را اشتباه و مصداق این آیه قرآن ارزیابی نمایم.

وَعَسَىٰ أَن تَکْرَ‌هُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ‌ لَّکُمْ  وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ‌ لَّکُمْ  وَاللَّـهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿بقره، ٢١٦

چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید.

هشدار به اصول‌گرایان:

اینک که اصول‌گرایان انتخابات را واگذار کرده‌اند باید مراقب باشند که انتقادات و ناراحتی از پیروزی رقیب به تضعیف جبهه اصولگرایی منجر نشود.

آمادگی برای پیروزی در انتخابات‌های بعدی:

باید از هم اکنون اصول‌گرایان خود را برای پیروزی در انتخابات‌های بعدی آماده سازند و از تجربیات قبلی و نیز انتخابات اخیر استفاده کنند. اخذ موضع انتقاد سازنده و نه مخرب توأم با حمایت از سیاست‌های درستی که دولت اتخاذ نماید و ایستادگی در مقابله با هر انحراف احتمالی بویژه در صورت زاویه پیدا کردن  با رهبری یک ضرورت است.

۹۲/۰۳/۲۵

نظرات  (۹)

جناب دکتر!
شما که اینقدر مصمم طرفدار دکتر جلیلی هستید، انشاالله فراموش نکردید که عامل تخریب اصولگرایان، خودشان بودند، یادتونه که جناب جلیلی چطور به دکتر ولایتی تاختند!! یا اینکه جناب دکتر خلبان قالیباف، سعی داشت برای تطهیر چهره خودش، روحانی رو تو تله بندازه ولی غافل از اینکه خودش تو چاه افتاد!! من شاهد بودم پس از این مناظره افراد مرددی که می خواستند به قالیباف رای بدن، کلا از رای به او منصرف شدند و رای خودشون رو به کاندیدای دیگری دادند چون معتقد بودند که قالیباف برای رسیدن به قدرت از هر وسیله ای استفاده می کنه ( البته درستی یا نادرستی این تحلیل بماند)
در ضمن جناب دکتر جلیلی هم کم از مقام معظم رهبری مایه نگذاشتند ( در فیلم دوم که به وضوح مشاهده می شد ) که یکی از عوامل پیروزی روحانی رو تاکید بر ولایت و بیانات رهبری معظم ذکر کرده اید.
آقای دکتر بزارید من یک تحلیل به شما بگم، از مردمی که دیده ام به روحانی رای داده اند، اونم اینکه روحانی در حرفهایش خیلی از امید و اعتدال  گفت،  مردم از فضای خسته و بسته و عصبی مسوولین خسته شده بودند، از فضای " فقط من خوبم  و با بصیرت" و بقیه یا "بی بصیرتند"، یا " فتنه گرند" یا " ساکت فتنه اند" یا "کاسب فتنه اند" یا " ضد ولایت فقیهند" یا ... خسته شده اند،
شما کسی رو پیدا کنید که یکی از اینها نباشد مثلا خود من حتما الان در دسته ساکتین فتنه و بی بصیرتها می گنجم، ولی مثلا شما در دسته با بصیرتها هستید....
باور کنید آقای دکتر! با همین جشن شادی که مردم عصر شنبه برپا کردند، من در چهره بسیاری از دوستان خسته و افسرده ام برق شادی و آمید را دیدم که انشاالله تداوم داشته باشد...
و یک تحلیل دیگر که سربسته بگویم و آن هم ناتوانی حکومت در اقناع مردمی که در سال 88 فکر می کردند رائیشان دزدیده شده...
   امیدوارم امیدها برگردد....


ممنونم که هنوز هم حاضر نیستید قالیباف رو اصولگرا بدونید ... درست فرمودید اگر قالیباف و ولایتی به نفع جلیلی!! کنار میکشیدند(نمیدونم چرا باید اینکار رو میکردن؟؟) رای آقای جلیلی خیلی هم بالا نمیرفت چون مردمی که کاری به سیاست ندارند جلیلی رو ادامه دهنده راه احمدینژاد میدیدند(درست یا غلط) ولی نسبت به قالیباف و ولایتی این دید نبود... باید بگم به قول آقای لاریجانی رای قالیباف رای حلال بود چون مردم فارغ از گرایش سیاسی و به خاطر عملکردش بهش رای دادن پس من برای رای اون 6 میلیون نفر احترام ویژه قایلم(هرچند برای همه 35میلیون که رای دادن احترام قائلم) اما آقای جلیلی رو پشت یک سری شعار قرار دادن و به غلط برای یه عده شد تنها نماد گفتمان انقلاب اسلامی و دوگانه خطرناک مقاومت سازش ... خیلی از افرادی که به قالیباف رای میدادن و کاری به جناحبندی نداشتن و یا حتی نمیخواستن رای بدن از ترس آقای جلیلی و ادامه مشکلات اقتصادیشون به روحانی رای دادن(درست یا غلط کاری ندارم اما آقای دکتر مردم معیشتشون براشون اولویت اوله)
اگر بخوام تحلیل شما رو کامل کنم باید بگم: روحانی به خاطر عملکرد احمدینژاد، حضور نابجا و اصرار بر ماندن آقای جلیلی، بی بصیرتی وابستگان فکری گروه پایداری و تخریب قالیباف از جانب ایشان، اصرار برخی دوستان(از جمله شما) در نپذیرفتن کاندید اصولگرایی که بیشترین مقبولیت را دارد و اصرار بر عمل تکلیف من درآوردی!! البته اشتباه قالیباف در مناظره آخر هم موثر بود.
به نظرم آقای دکتر سیاست مرد خودشو میخواد کسایی که توی این انتخابات نشون دادن از حداقلهای سیاست بیخبرند (مثل پایداریچی ها) بهتره دیگه 7 سال دنبال اصلح نگردند که آخرش بشه این وضع.
حسین قدیانی(قطعه26) و امید حسینی(آهستان) تحلیلهای خوبی نوشتن توصیه میکنم مطالعه کنید.
همچنان به شما ارادتمند هستم و نام شما من رو به یاد شهید آنیلی نیندازه
جالبه که ولایتی توی تبلیغاتش خودشو سیاستمدار کهنه کار معرفی می کرد.
درس هایی تلخ ، اما آموزنده
اگه خواصی که خودشون رو خرج احمدی نژاد کردند از جلیلی هم همانطور حمایت می کردند
و اصول گراها تکلیف خودشون رو می دونستند شاید نتیجه چیز دیگری میشد

۲۵ خرداد ۹۲ ، ۲۰:۳۵ حسین از کاشان
به نظر من قوی ترین عاملی که باعث شد آراء به سمت روحانی سرازیر شود ، 2 فیلم تبلیغاتی روحانی بود.یک انتقاد شدیدی هست به کمیته نظارت بر تبلیغات : در فیلم تبلیغاتی حسن روحانی،قسمتی از سخنان مقام معظم رهبری گنجانده شده بود که ایشان ، حسن روحانی را مورد لطف قرار داده بودند.به عقیده من این یک تخلف مشهود بود.چون ایشان شاید از میرحسین موسوی هم یک روزی حمایت کرده باشد.ملاک ، وضع الان انسانهاست
هر شکستی میتونه مقدمه ای باشه واسه یه پیروزی دیگه!

هرچند که رأی من جلیلی بود اما یه مزیتی که انتخاب شدن روحانی داشت این بود که "میزان اعتماد مردم نسبت به نظام که تاحدودی از بین رفته بود دوباره جلب شد" و این خودش نوعی موفقیت واسه نظام به حساب میاد!
به هر حال این خودمون بودیم که با نداشتن بصیرت کافی باعث پیروزی روحانی شدیم همونطور که زمان انتخابات مجلس در کاشان قافیه رو باختیم و متأسفانه دکتر قدیری رو نتونستیم راهی مجلس کنیم...
باشد تا رستگار شویم!!!

در آخر هم امیدوارم این 4سال هم واسه نظام و هم واسه مردم به خوبی و خوشی سپری بشه و انشالا مشکلات از پیش پای مردم برداشته بشه...
این نکته خیلی مهم است که من از دوستان پرسیدم چرا به روحانی رای دادید 

گفتند از ترس لو لو یی به اسم جلیلی

باید دید چه کسی جلیل را لولو معرفی کرده

واقعا من با کارهای احمدی نزاد میگفتم اگر جلیلی از این بد تر کند خدا به داد مردم برسد 

خیلی از کسانی که رای نمیدادند از ترس لولویی به اسم جلیلی به روحانی رای دادند 

و می گفتند جلیلی سابقه ارایی ندارد پس چه طور تایید شده و به قولی دکتر پزشکیان با سابقه وزارت و نمایندگی تایید نشده

و می گفتند برای جلوگیری از مهره انتسابی و برای این که انتخابات ، انتسابات نشود به روحانی رای دهیم

کافی است فضای محیط های مجازی اجتماعی و شبکه های اجتماعی را میدیدید 

همه میگفتند رای میدهیم . حتی زندانیان سیاسی هم رای دادند 

دکتر عارف درست گفت رای آرا خاکستری را اگر کسی ببرد پیروز است 

به هر حال امیدوارم دکتر روحانی درست عمل کند ولی من حدس میزنم دلار گران شود .

پاسخ:
دبیری شورای عالی امنیت ملی مقامی بالاتر از وزارت است. وزیر بهداشت بودن رجل سیاسی محسوب نمی شود.
سلام آقای دکتر
من بیشترین تاثیر رای روحانی بد عمل کردن احمدی نژاد و سوق دادن رای عمومی ملت به سمت مخالف می دانم.
در محل هایی که در سال 88 احمدی نژاد 80 به 20 پیروز شده بود روحانی با رای تقریبا 50 درصدی پیشتاز یود
این ها همه توجیه است 

ما ها باید ظرفیت شکست را داشته باشیم و هم ظرفیت پیروزی را

این جواب مردم بود به شورای نگهبان

خیلی ها کار شورای نگهبان را حماسه نامیدند

خیلی ها هم کار را تمام شده دانستند 

کسانی که اتلاف کرده بودند . نیازی به اتلاف ندیدند 

گفتند ضرورتی که به خاطر ان اتلاف کردیم برطرف شده است

دوم خرداد دیگری شکل گرفت

در صدد توجیه نباشید .

باید اصولگرایی شکست بخورد تا مغرور نشود 
مثل جنگ احد 

احمدی نژاد با 24 میلیون رای مغرور شده بود

این شکست ارزشش بیستر است 

دکتر عارف درست فرمود کل این چند سال همه چیز دست اصولگراها بود و نتیجهاش را هم میبینیم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">