پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۲ ق.ظ

۰

اعتدال محمدحسن قدیری ابیانه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه وابستگی ذهنی مردم به نفت، کشور را در وضعیت اقتصاد استراحتی گرفتار می کند، افزود: گاهی مردم درآمدهای نفتی را خیلی بیشتر از میزان واقعی آن تصور کرده و توقع دارند بیشتر از این ثروت ملی برخوردار شوند که هرچه به مناطق نفتی نزدیکتر می شویم، این تصورات نیز پررنگ تر می شود.

وی اظهار داشت: این وابستگی سبب می شود که با کاهش درآمد، آسیب ببینیم و دولت در تامین مصارف خودش معطل بماند ضمن آنکه این وابستگی دشمن را ترغیب به تحریم های مالی می کند چرا که احساس می کند این وابستگی می تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند.
سفیر سابق ایران در مکزیک، اظهار داشت: مردم در زمینه درآمدهای نفتی دچار توهم هستند و همه از توزیع عادلانه منابع و ثروت و درآمد صحبت به میان می آورند اما کسی از نقش خود در تولید ثروت سخنی نمی گوید و فقط به دنبال سهم خود از درآمدهای نفتی است.
وی افزود: این توهم موجب بروز مطالباتی در میان مردم شده که برآوردن آن نه تنها در توان اقتصادی کشور نیست بلکه به جای تلاش برای افزایش تولید، باعث بروز پدیده ای به نام تنبلی اجتماعی شده است.
کارشناس امور استراتژیک، تصریح کرد: در حقیقت مردم به جای اینکه خودشان را بخشی از راه حل بدانند، معتقدند دولت باید از این ثروت ملی، همه خواسته ها و نیازهایشان را تامین کند و کمتر به این فکر می کنند که خودشان نیز باید کار و تلاش کرده و حداقل از اسراف پرهیز کنند.
وی با بیان آنکه مردم و دستگاه های کشور سال 92، حدود 30 میلیارد دلار اضافه مصرف سوخت داشتند، افزود: اگر این رقم، برای ساخت پالایشگاه هزینه می شد، برای همیشه از خام فروشی نجات پیدا می کردیم اما مردم به اسراف عادت کرده اند.
سفیر اسبق ایران در استرالیا، افزود: اکنون میزان مصرف گاز کشور به اندازه مصرف گاز 25 کشور اروپایی است در حالیکه اروپایی ها عمده مصرف خود را برای تولید به کار می برند و ما برای مصرف و آنقدر مصرف می کنیم که حتی ناچار شدیم از ترکمنستان گاز وارد کنیم به طوری که 3 میلیارد دلار نیز به این کشور بدهکار شویم.
وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت واردات گاز چند برابر نرخی است که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد در نتیجه اگر ما این 30 میلیارد دلار را در منابع مشترک نفت و گاز هزینه می کردیم، الان امارات، قطر و غیره نمی توانستند چندین برابر ایران از این منابع مشترک برداشت کنند.
این کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه 2.5 میلیارد دلار نیاز است تا هر فاز پارس جنوبی به نتیجه برسد، گفت: در حالی که ما 30 میلیارد دلار اضافه مصرف سوخت داشتیم؛ مردم کشور اصلا متوجه اسراف ها نیستند که رسانه ها باید افکار عمومی را در این زمینه آگاه سازند.
وی افزود: در حالی که همه مردم مناطق جنوبی ما خود را با مردم کشورهای جنوبی خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده مقایسه می کنند و معتقدند این کشورها برای مردم خود درآمد بیشتری ایجاد می کنند، یک محاسبه ساده نشان می دهد صادرات نفت یک سال یک اماراتی مساوی است با بیش از 80 سال صادرات یک ایرانی در شرایط قبل از تحریم و چنانچه با روزی یک میلیون بشکه امروز صادرات؛ محاسبه کنیم، یک سال صادرات نفت یک اماراتی مساوی با بیش از حدود دو قرن صادرات نفت یک ایرانی خواهد بود اما ما این موارد را در نظر نمی گیریم و فکر می کنیم که آنها به مردم خود بیشتر توجه دارند.
کارشناس امور استراتژیک، اظهار داشت: در نتیجه اصلاح نگاه و به دنبال آن اصلاح سبک زندگی مهم است و با اصلاح سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی ممکن خواهد شد، البته نحوه مدیریت و نگرش مدیریتی کشور نیز فاکتورهای مهمی هستند اما مشکل اینجاست که ما همه نقش ها را متعلق به مدیران می دانیم و نقش مردم را فراموش کرده ایم.
وی ادامه داد: در حالیکه هر مدیریتی بر کشور حاکم باشد، اگر مردم به وظایف خود به درستی عمل نکنند، مشکلی حل نخواهد شد به همین دلیل رسانه ها باید هم منتقد سیاست های دولت، هم پیشنهاد دهنده سیاست ها و هم عملکرد دولت را زیر ذره بین داشته باشند و هم مشکلات موجود در افکار عمومی را بشناسند تا بتوانند برای اصلاح آن اقدام کنند که و به توقعاتی بالاتر از توان دولت دامن نزنند.

http://enews.etedaal.ir/news/id/994425

۹۴/۰۷/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">